Bytte system med DNB Regnskap
Ønsker du hjelp til å fullføre regnskapet ditt og flytte det over til DNB Regnskap? Se oversikt over våre regnskapspartnere her.
Vi har laget en kort veiledning for hvordan du kan registrere inngående balanse i DNB Regnskap.
For å bytte system må du finne ut hvilken dato du ønsker å bytte på. Datoen du velger er dagen du skal begynne å føre i DNB Regnskap. Føringer frem til denne datoen gjøres ferdig i det gamle regnskapssystemet.
Når du er helt ajour i regnskapssystemet kan du legge inn utgående saldobalanse i DNB Regnskap som inngående balanse i nytt system og du kan registrere kunder, leverandører og produkter samtidig.
Er selskapet MVA-registrert bør du gjøre overgangen til nytt regnskapssystem etter endt momsrapportering for perioden du er i da det ikke er hensiktsmessig å bytte system midt i en momsperiode. Dersom selskapet ikke er MVA-registrert kan du bytte når det passer deg, men du må sikre at alle transaksjoner for måneden er bokført og at bank er avstemt før overgangen gjøres.
Husk at etter overgangen til nytt system, skal det ikke gjøres flere bokføringer i gammel løsning.
Ønsker du hjelp til å fullføre regnskapet ditt og flytte det over til DNB Regnskap? Se oversikt over våre regnskapspartnere her.
Forberedelse og introduksjon til nye DNB Regnskap
Du kan starte med å opprette kunder, leverandører og produkter, slik at dette er klart når du skal begynne å fakturere. Etter valgt byttedato er det bare å begynne i DNB Regnskap, så legger du inn åpningsbalansen så fort du har fått lukket regnskapet frem til byttedatoen.
Registrere inngående balanse (åpningsbalanse)
Når regnskapet i det gamle systemet er ferdig bokført og avstemt mot transaksjoner i banken kan du hente ut saldobalansen som vi skal benytte som inngående balanse i nye DNB Regnskap. Husk å sende inn eventuell MVA-melding fra det gamle systemet for termin frem til byttedatoen.
Vi anbefaler at du gjennomgår alle poster i balansen og sjekker at disse stemmer for å avdekke eventuelle feilføringer.
Du kan registrere inngående balanse ved å gå til Innstillinger (tannhjulet øverst til høyre) og velg Regnskap. Bla ned på siden og klikk på Registrer inngående balanse. Velg deretter «Nei, selskapet har tidligere ført regnskap i et annet system».
Første steg er en oppsummering av hva som må være klart når du skal registrere åpningsbalansen.
Du må hente nødvendige rapporter fra det ditt tidligere regnskapssystem før du skal starte å føre regnskapet i DNB Regnskap. Du trenger å hente ut følgende rapporter:
Saldobalanse
Åpne poster – Kunder
Åpne poster – Leverandører
Skal du for eksempel starte å føre regnskapet i DNB Regnskap den 01.01., må rapportene ovenfor inneholde utgående saldo per 31.12.
Du må kontrollere at alle inntekter og kostnader for sist år er bokført, samt ta en kontroll på at balansepostene er reelle og at banken er avstemt.
Sjekk også at inngående saldobalanse i det gamle systemet ditt går i null totalt for 01.01., for det nye året, hvis ikke kan det være noen feil som bør rettes før du henter ut rapportene. En typisk årsak til at summen ikke går i null kan være at resultatet for et tidligere år ikke er disponert enda.
Når du har hentet ut rapportene kan du gå tilbake til DNB Regnskap og trykke deg videre til neste side.
Velg oppstartsdato 01.01., og trykk videre til neste side. Saldobalansen vil bokføres siste dag i måneden før oppstart.
Her registrerer du saldobalansen du har hentet frem fra ditt gamle regnskapssystem. Du kan lagre den som kladd underveis i registreringen.
Har du betalt ut lønn i fjor eller tidligere i år? les mer om Registrere lønnshistorikk
Har du eiendeler på balansen som skal avskrives? Sjekk ut veiledningen vår for å registrere disse, og få dem avskrevet automatisk.
Du kan også lese våre veiledninger på hvordan du kan bytte fra spesifikke systemer:
Les mer om hvordan bytte fra Fiken
Les mer om hvordan bytte fra Visma eAccounting
Les mer om hvordan bytte fra Tripletex
Les mer om hvordan bytte fra Poweroffice Go
Oppdatert på: 23/08/2024
Tusen takk!