Artikler om: Kom i gang

Gode vaner og rutiner

Her vil du finne forskjellige tips til gode rutiner og vaner som kan gjør hverdagen din litt enklere. Holder du deg til gode rutiner så vil du mest sannsynlig bruker mindre tid på regnskapet.

Hold bedriften og det private adskilt


Det er kostbart og tar mye tid å rydde i et regnskap hvor bedriften sin økonomi og den private økonomien er blandet. Noen grunnleggende verktøy for å holde det adskilt er egen konto, kort og nettbank for bedriften.

Vi anbefaler å ha en egen bedriftskonto i DNB hvor du kun bruker denne til å betale utgifter samt motta inntekter. Fordelen med en bedriftskonto er at du vil oppleve Bankavstemmingen som mye enklere, og man har i tillegg muligheten til å sette opp kobling mellom bank og regnskap for å effektivisere hverdagen. Med dette vil du slippe å måtte gå gjennom kontoutskriften for å sortere hva som faktisk er bedriftstransaksjoner og hva som er private transaksjoner.

Bedriftsnettbank anbefaler vi sammen med bedriftskontoen. Da vil du ha full oversikt i nettbanken og kan unngå å bruke feil konto. Du vil også ha mer kontroll på de som trenger tilgang til kontoen og unngår at de ser din private kontoinformasjon.

Sett opp firmakort på kontoen. Det er enklere å bokføre kjøp med et firmakort på kontoen enn det er å føre private utlegg. Man slipper også å utføre en tilbakebetaling til vedkommende som la ut ved å bruke et firmakort.

Sett av tid til å gjøre det ordentlig.


Regnskap kan ta tid, hvert fall hvis du er helt ny. Vi anbefaler at du setter av tid til å gjøre det ordentlig. Er du usikker på hvilken kostnadskonto du skal bruke så ta deg tid til å søke. Sjekk at du legger det inn på riktig dato. Er det riktig beløp, er det riktig kunde/ leverandør? Det koster deg mer i tid og kroner å måtte rette opp igjen senere.

Her finner du oversikt over regnskapsførere i DNB Regnskap. De kan gi deg en god start i regnskapet og nyttige tips for veien videre.

Skaff en oversikt over viktige frister


Forskjellige selskap og selskapsformer har forskjellige frister i forbindelse med regnskapet og levering av dette. Sett deg inn i de offentlige fristene som gjelder for ditt selskap. Dette hjelper deg med å planlegge og å sette opp en fast rutine.

Lag deg en fast rutine


Det er kanskje ikke alt som må gjøres hver dag eller hver uke, men det er greit å lage seg en fast rutine slik at du får oppdatert regnskapet forløpende. Start gjerne i god tid dersom det er en leveringsfrist som for eksempel MVA-rapportering og MVA slik at du får levert dette i tide. Noen forslag på rutiner kan være:

MVA-rapportering for de fleste må gjøres annen hver måned.
Bankavstemming bør utføres hver måned.
Avstem regnskapet ditt hver måned. Sjekk at du ikke har åpne poster eller manglende føringer)
A-meldinger sendes inn hver måned.
Fakturaer bør sendes fortløpende til dine kunder
Regninger bør registreres fortløpende

Sett deg inn i fristene som gjelder for ditt foretak slik at du kan lage deg en plan som funker for deg ettersom foretak er forskjellige og alt gjelder ikke alltid for alle.

Fakturering


Lag og send faktura fortløpende. Drøyer du med å sende en faktura til en kunde så kan du motta inntekten senere, men du kan også risikere å glemme å fakturere kunden. Det beste er å fakturere sammen dagen som salget/leveringen.

Regninger


Når du mottar en regning anbefaler vi at du legger de fortløpende inn i innboksen slik at de er klare til registrering. For eksempel ved å sende de inn via e- post mottaket. Bokfør de og send/legg til de til utbetaling fortløpende. Da er du sikker på at de blir betalt i tide og opprettholder et godt rykte for selskapet ditt hos leverandøren din.

Avstem banken


Du bør avstemme banken din hver måned. Dette er kontroll som gir deg muligheten til å sjekke at du har fått bokført alle transaksjoner som har skjedd på kontoen.

Avstemme regnskap


Avstemming av regnskapet er en kontroll av hele regnskapet og at alt stemmer. De fleste vil måtte avstemme flere av postene under. De fleste bør avstemmes månedlig, men unntak ved MVA som er hver annen måned og avskrivninger som kan ha varierende frekvens.

Bankkonto
Kundereskontro
Leverandørreskontro
MVA (hvis man er pliktig)
Lønn
Avskrivninger

Samarbeid med regnskapsfører


Noen ganger trenger man en regnskapsfører, dette kan være av flere årsaker. Bruker du regnskapsfører er det lurt å sette opp en avtale. Avtal hvem som skal gjøre hva og innen hvilke frister, dette gjør det enklere for begge parter å holde en god oversikt. Sett opp en skriftlig avtale mellom dere slik at det er god orden på fordelingen, og vurder lokasjonen til regnskapsfører mot vedkommende sitt regnskapsområde. Det finnes flere regnskapsførere som er spesialiserte på forskjellige yrker, for eksempel frisør, fiskeri, bygg og anlegg.

Oppdatert på: 29/08/2024

Var denne artikkelen nyttig?

Del tilbakemeldingen din

Avbryt

Tusen takk!