Problemer med pålogging hos Altinn

Har du allerede opprettet dette passsordet? Klikke her for å hoppe til hvordan teste at innloggingen fungerer

Integrasjon mot Altinn består av to deler:

Koble system mot Altinn med SystemID og passord
Opprette en personlig systempålogging til Altinn

Denne veiledningen tar for seg steg 2. Har du ikke opprettet SystemID og koblet DNB Regnskap sammen med Altinn må du gjøre dette først, se sett opp integrasjon med Altinn

Etter at du har satt opp integrasjon mot Altinn, og testet at DNB Regnskap og Altinn kommuniserer, vil du kunne hente skattekort, sende inn A-melding eller MVA-melding. For å hente ned alle data gjør Altinn en sjekk av dine tilganger, slik at ingen uvedkommende kan hente ned informasjon til regnskapet. Du må derfor opprette et eget personlig passord i Altinn som du kan bruke i DNB Regnskap.

Merk: Altinn skiller mellom systempassord(det passordet du brukte når du satte opp koblingen mellom Altinn og DNB Regnskap) og personlig passord. Det er det personlige passordet du skal bruke ved signering av mva-melding, A-meldig eller hente skattekort. Passordet kan ikke inneholde spesialtegn eller æ,ø og å.

Altinn har gitt tilgang til at du kan logge på med tre ulike metoder: AltinnPin (kode fra brev), SMSpin (kode på sms) og TaxPin (uten to-faktor). Fra regnskapssystemet er det ikke mulig å benytte MinID, BankID eller lignende påloggingsmetode.

Hvordan sette opp passordet i Altinn:
Gå på Altinn.no og logg på med den påloggingsmetoden du vanligvis benytter.

Gå på Profil, roller og rettigheter.


Velg Avanserte innstillinger.


Scroll ned til Innloggingsinformasjon og skriv inn nytt passord på Endre passord. Om du lar Brukernavn stå åpent vil brukernavnet ditt være ditt fødsels- og personnummer.

Kontroller også at mobilnummeret er korrekt, og at det er hake på for Tillat innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet. Velg så Lagre. (De endringen du gjør her vil ikke påvirke innlogging med MinID, BankID, Buypass eller Commfides.)


Benytt passordet du nå har laget og velg ønsket innloggingsmetode når du skal hente skattekort:
- AltinnPin (Altinn kodebrev)
- SMSpin (kode på SMS) - Anbefalt
- TaxPin (Kun Passord)

Dersom du fremdeles får feil kan det være at du ikke har tilstrekkelige rettigheter til å hente tilbakemelding på a-meldingen for dette organisasjonsnummeret.

Se hvilke rettigheter du trenger her, eller ta kontakt med Altinn for veiledning.

MERK: Dersom du i løpet av kort tid har gjort tre forsøk der påloggingen feiler, så blir brukeren din låst i 60 minutter av Altinn.
Har brukeren din blitt låst i 60 minutter får du ikke gjort noe før denne tiden har gått. Forsøker du å logge inn på nytt må du vente i 60 nye minutter fra siste innloggingsforsøk.
Om du har låst brukeren din anbefaler vi å logge inn i Altinn med BankID og endre passordet. Vent deretter 60 minutter og forsøk å teste innloggingen din på Altinn før du prøver mer i DNB Regnskap.

Test innloggingen din på Altinn
Du kan teste innloggingen din på Altinn etter at du har opprettet brukernavn og passord. Har du ikke opprettet passord kan du finne veiledning for å gjøre dette lenger ned i artikkelen.

Ved å velge «Gå videre til flere innloggingsmetoder» kan du teste ut innlogging med kode fra brev eller SMS, eller ute ekstra kode.


Om brukeren din er sperret på grunn av for mange forsøk med feil passord vil du få beskjed om når du kan forsøke på nytt.

Har du sperret brukeren din bør du først se at du kommer deg inn på Altinn før du forsøker igjen i DNB Regnskap. Kommer du ikke inn på Altinn sine nettsider vil det ikke fungere i DNB Regnskap heller.
Var denne artikkelen nyttig?
Avbryt
Tusen takk!