Problemer med pålogging hos Altinn
Etter at du har satt opp integrasjon mot Altinn, og testet at DNB Regnskap og Altinn kommuniserer, vil du kunne hente skattekort, sende inn A-melding eller MVA-melding.

Altinn har gitt tilgang til at du kan logge på med tre ulike metoder: AltinnPin (kode fra brev), SMSpin (kode på sms) og TaxPin (uten to-faktor). Fra regnskapssystemet er det ikke mulig å benytte MinID, BankID eller lignende påloggingsmetode.

Test innloggingen din på Altinn
Du kan teste innloggingen din på Altinn etter at du har opprettet brukernavn og passord. Har du ikke opprettet passord kan du finne veiledning for å gjøre dette lenger ned i artikkelen.

Ved å velge «Gå videre til flere innloggingsmetoder» kan du teste ut innlogging med kode fra brev eller SMS, eller ute ekstra kode.


Om brukeren din er sperret på grunn av for mange forsøk med feil passord vil du få beskjed om når du kan forsøke på nytt.

Har du sperret brukeren din bør du først se at du kommer deg inn på Altinn før du forsøker igjen i DNB Regnskap. Kommer du ikke inn på Altinn sine nettsider vil det ikke fungere i DNB Regnskap heller.

Hvordan sette opp passordet i Altinn:
Gå på Altinn.no og logg på med den påloggingsmetoden du vanligvis benytter.

Gå på Profil, roller og rettigheter.


Velg Avanserte innstillinger.


Scroll ned til Innloggingsinformasjon og skriv inn nytt passord på Endre passord. Om du lar Brukernavn stå åpent vil brukernavnet ditt være ditt fødsels- og personnummer.

Kontroller også at mobilnummeret er korrekt, og at det er hake på for Tillat innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet. Velg så Lagre. (De endringen du gjør her vil ikke påvirke innlogging med MinID, BankID, Buypass eller Commfides.)


Benytt passordet du nå har laget og velg ønsket innloggingsmetode når du skal hente skattekort:
- AltinnPin (Altinn kodebrev)
- SMSpin (kode på SMS)
- TaxPin (Kun Passord)

Dersom du fremdeles får feil kan det være at du ikke har tilstrekkelige rettigheter til å hente tilbakemelding på a-meldingen for dette organisasjonsnummeret.

Se hvilke rettigheter du trenger her, eller ta kontakt med Altinn for veiledning.

MERK: Dersom du i løpet av kort tid har gjort tre forsøk der påloggingen feiler, så blir brukeren din låst i 60 minutter av Altinn.
Var denne artikkelen nyttig?
Avbryt
Tusen takk!