Artikler om: Årsavslutning ENK

Steg 1: Klargjøring (ENK)

Steg 1 består av en sjekkliste, valg om å bruke avstemmingsskjema og låsing av regnskapet. Hvis du har eiendeler registrert i systemet, og/eller har egendefinerte konti som mangler kobling mot årsavslutning, vil du få opp egne understeg for dette også.

Før du låser regnskapet og starter årsavslutningen, må du sjekke at regnskapet er i orden.

Knappen Logg inn til Altinn lar deg kan logge inn og ut av Altinn. For å gjøre dette, må du ha nødvendige rettigheter i selskapet.

Klikk på Start forberedelse og låsing av regnskap.

# Koblinger

Hvis selskapet mangler kobling mellom en egentilvirket hovedbokskonto (kontoer utenfor standard kontoplan) og årsavslutning, vil du bli møtt med litt informasjon rundt dette. Kobling mot årsavslutning gjøres for å etterleve Skatteetaten sin kontoplan. Det er viktig at alle kontoer i listen har kobling mot årsavslutning. Du kan sette koblingene direkte herfra, ved å fylle inn hovedbokskontoen direkte i kolonnen Kobling mot årsavslutning og klikke Lagre og gå videre.

Hvis alle kontoene dine har koblinger, vil du ikke få opp denne informasjonen, men bli sendt rett til understeget for eiendeler (hvis du har dette) eller sjekklisten.

Eiendeler



Hvis du har eiendeler registrert, vil dette understeget dukke opp. Her vil dine tidligere eiendeler i saldogruppe C1 og C2 automatisk konverteres til C, slik at avskrivninger og saldo blir korrekt ved innsending av skattemelding og næringsspesifikasjon. Hvis alt ser greit ut, klikker du på Neste.

Sjekkliste



Sjekklisten består av noen punkter du må sjekke selv, og noen punkter som systemet sjekker for deg.

I sjekklisten tar du selv stilling til følgende:

Har du fakturert og registrert alle innbetalinger for regnskapsåret du skal levere for?
For å sjekke dette kan du gå til bankavstemming og kontrollere at alle innbetalinger fra banken er registrert i regnskapet (avstem postene). Merk at dette krever kobling mellom regnskap og bank, og at avstemmingsfiler er bestilt. Du kan gå videre uten å avstemme, men da må du forklare eventuelle differanser i selve avstemmingen av balansen.

Er alle regninger og kvitteringer er lastet opp og bokført?
Har du bokført alle kostnader med fakturadato eller kvitteringsdato i året du skal levere for? For både inntekter og kostnader er det fakturadato som styrer hvilken dato det skal føres i regnskapet på. Et kjøp eller salg i 2024 vil derfor påvirke resultatet i 2024, selv om det ikke nødvendigvis er betalt ennå (det vil da være en kundefordring eller leverandørgjeld i balansen frem til betalingen er gjennomført). Husk også å bokføre alle utbetalinger som er utført i året du leverer for. Du bør også sjekke rapporten Saldobalanse hovedbok for å kontrollere at beløpene for inntekter (3000-serien) og kostnader (4000 til 7000-serien) er korrekt.

Er alle bilag i året ført?
Det er viktig at du er sikker på at alle bilag som tilhører året du skal levere for, er registrert. Bruk gjerne bankavstemmingsfunksjonen for å sikre at alle bevegelser er ført inn.

Hvis du kan bekrefte disse tre punktene, klikker du direkte på spørsmålet og det vil få en grønn hake.

Videre vil systemet sjekke at:

Alle mva-meldinger er fullført
Regnskapet for tidligere år balanserer
Summen av eiendeler samsvarer med tilhørende balansekonto
Regnskapet ditt har ingen kalkulatoriske avskrivninger

Har systemet satt grønn hake på de nevnte punktene er alt i orden, og du kan klikke på Lagre og gå videre.
Er det noen mangler her, vil systemet veilede deg rundt hva du må gjøre før du går videre.

En eller flere av dine MVA-meldinger er ikke fullført



Hvis en mva-melding ikke er sendt inn og signert, må du gå til mva-melding under Regnskap i venstremenyen for å undersøke hvilken termin dette gjelder og sende den inn. Hvis selskapet ditt ble opprettet i systemet etter årsskiftet og offentlige rapporter er sendt inn fra et annet system, kan du sjekke ut dette punktet manuelt.

Regnskapet for tidligere år balanserer ikke



Hvis regnskapet for tidligere år ikke balanserer, må du lete etter differansen før du kan gå videre. Dette punktet kan ikke overstyres. Du kan lete etter differansen ved å gå til rapporten Saldobalanse hovedbok. Denne gir deg en dynamisk oversikt over saldobalansen for utvalgte perioder. En differanse kan ha flere årsaker, men du kan undersøke følgende:

- Er disponeringer for tidligere år ført i regnskapet, slik at dette går i null?
- Er det gjort bokføringer og/eller korrigeringer på et tidligere år etter at det ble avsluttet?
- Er det importert regnskapsdata for tidligere år som ikke balanserer?

Summen av eiendeler samsvarer ikke med tilhørende balansekonto



Det siste punktet er en avsjekk av saldoen på eiendelskontoene i balansen og den registrerte regnskapsmessige verdien på alle eiendeler. For at systemet skal beregne korrekt skattemessig avskrivning og forskjeller mellom denne og regnskapsmessig avskrivning, må alle eiendeler være registrert og avskrevet via systemets eiendelsregister.

Gå til Eiendeler under Regnskap i venstremenyen for å registrere og avskrive. Du kan ikke gå videre før dette er rettet.

_

Regnskapet ditt har kalkulatoriske avskrivninger



Hvis du har avskrevet eiendeler manuelt (kalkulatorisk) i regnskapet, må disse tilbakeføres (krediteres) før du kan gå videre.

Avstemmingsskjema



I dette punktet tar du stilling til om du ønsker å bruke vårt innebygde skjema for avstemming. Balansen må dokumenteres, og vårt skjema vil hjelpe deg. Bruker du andre programmer eller metoder for avstemming og dokumentasjon av balansen, trenger du ikke å bruke dette skjemaet. Bekrefter du at du ønsker å bruke vårt skjema, vil fanen Avstemming bli synlig i oversiktsbildet når steg 1 er fullført.

Lås regnskap



I siste trinnet av steg 1, setter du hake for at du låser regnskapet og klikker på Lagre og gå til oversikt.


Når det første steget i årsavslutningen er fullført, vil dette indikeres tydelig med en grønn hake i flyten på forsiden.

Du kan klikke på Se utfylling for å se hva som er gjort, og gjøre eventuelle endringer. Hvis du gjør endringer i dette steget etter innsending, vil steg 3 og 4 automatisk nullstilles og du må bokføre disponeringen og sende inn skattemelding og ligningsoppgave på nytt.


Du kan nå gå videre til Steg 2 - Avskrivninger og tilleggsopplysninger.

Oppdatert på: 30/01/2025

Var denne artikkelen nyttig?

Del tilbakemeldingen din

Avbryt

Tusen takk!