Avslutte DNB Regnskap
Slik avslutter du DNB Regnskap
For å avslutte DNB Regnskap, fyll ut dette skjemaet og oppgi hvilket selskap som skal avsluttes. Når vi har behandlet oppsigelsen, sender vi deg en bekreftelse på e-post.
Oppsigelsestiden gjelder ut inneværende måned, med mindre du er i prøveperioden på 30 dager gratis.
Før du avslutter, anbefaler vi at du:
- Deaktiverer EHF-mottak og bankintegrasjon.
- Henter og lagrer regnskapsdata.
Se veiledningen nedenfor for mer informasjon om hvordan du avslutter tjenester og laster ned nødvendig dokumentasjon.
Avslutte tjenester før du avslutter selskapet
Hvis du har aktive tjenester som bruker ekstern filoverføring, som bankintegrasjon eller EHF-mottak, må disse deaktiveres før du avslutter eller sletter selskapet.
Deaktivere EHF mottak
- Gå til Markedsplass i venstremenyen og velg Mine produkter.
- Klikk på Deaktiver EHF.
- For å deaktivere må du være administrator på selskapet.
Slik avslutter du bankintegrasjon
- Gå til Innstillinger (tannhjulet øverst til høyre) og velg Bank.
- Klikk på bankkontoen og velg Kobling mot bank.
- Klikk deretter på Avbestill.
Slik avslutter du utbetalingsavtalen
- Logg inn i nettbanken.
- Gå til Administrasjon > Divisjoner/Filsending.
- Klikk på søppelbøtte-ikonet til høyre for Divisjon 1 - DNBREGN.
Rutine ved avslutning av DNB Regnskap
Når du avslutter abonnementet, vil brukerprofilen og dataene i DNB Regnskap bli slettet etter en tid. Derfor er det viktig at du laster ned og oppbevarer dokumentasjon i henhold til loven. Les mer om oppbevaringsplikt på Altinn.
Husk:
- Hvis du har ført regnskapet i flere år uten å ta sikkerhetskopi, må du laste ned dokumentasjon for alle år.
- Vi anbefaler at du gjør ferdig og avstemmer regnskapet før du avslutter.
Steg for å laste ned regnskapsdata
I eksempelet under har vi valgt å avslutte regnskapet per 31. desember 2021.
- Last ned saldobalansen
Gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter.
Klikk på fanen Regnskap og velg Saldobalanse hovedbok under Saldolister.
Velg årstall, perioder og kontointervall (fra første til siste konto i kontoplanen).
Klikk på Vis rapport og Last ned som PDF nederst til høyre.
- Last ned hovedboken/posteringsjournal
Gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter.
Klikk på fanen Regnskap og velg Posteringsjournal under Kontoutskrifter.
Fyll inn parameterne (fra og til bilagsnummer).
Klikk på Vis rapport og Last ned som PDF.
- Last ned åpne poster for kunder
Åpne poster for kunder viser utestående fakturaer som kundene dine ennå ikke har betalt. Slik gjør du det:
Gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter.
Klikk på fanen Regnskap og velg Åpne poster kunder under Kontoutskrifter.
Klikk på Vis rapport og velg Last ned som PDF.
- Last ned Åpne poster for leverandører
Åpne poster for leverandører viser fakturaer du ennå ikke har betalt til leverandørene dine. Slik laster du dem ned:
Gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter.
Klikk på fanen Regnskap og velg Åpne poster leverandører under Kontoutskrifter.
Klikk på Vis rapport og velg Last ned som PDF.
- Last ned alle utgående fakturaer
Gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter.
Klikk på fanen Salg og velg Faktura utvalg under Faktura.
Fyll inn intervallet for fakturanumrene du ønsker å laste ned.
Klikk på Vis rapport og velg Last ned som PDF.
- Last ned alle bilag (vedlegg/bilagsdokumenter)
Kontakt oss på systemstøtte for å få tilsendt alle bilagene. Vi laster opp bilagene i innboksen under Utgift > Innboks.
Tips
- Sjekk andre rapporter, som lønnsrapporter, for å sikre at du har all nødvendig dokumentasjon.
- Det er bedre å ha for mye dokumentasjon enn for lite.
Oppdatert på: 01/09/2025
Tusen takk!