Avslutte DNB Regnskap
For å avslutte DNB Regnskap kan du fylle ut dette skjemaet med informasjon om hvilket selskap som skal avsluttes. Vi vil sende deg en bekreftelse på e-post når oppsigelsen er ferdig behandlet.
Oppsigelsestiden i DNB Regnskap er ut inneværende måned så sant du ikke er innenfor prøveperioden på 30 dager gratis. Se informasjonen nedenfor for veiledning om hvordan du henter og lagrer regnskapsdata, samt deaktiverer tjenestene EHF-mottak og bankintegrasjon.
Har dere aktive tjenester som benytter ekstern filoverføring, for eksempel Bankintegrasjon eller EHF, må disse deaktiveres før du avslutter/sletter selskapet.
Gå til Markedsplass i venstremenyen og velg Mine produkter. Klikk på Deaktiver EHF. For å deaktivere må du være administrator på selskapet.
Dersom EHF ikke avsluttes, vil det kunne påløpe transaksjonskostnader for eventuelle EHF som sendes til selskapet. Det vil heller ikke være mulig å aktivere EHF i et annet system på et senere tidspunkt.
Gå til Innstillinger (tannhjulet) øverst til høyre og velg Bank.
Klikk på bankkontoen og velg Kobling mot bank. Klikk deretter på Avbestill.
Når du avslutter abonnementet vil brukerprofilen og dataen i DNB Regnskap etter hvert bli slettet. Det er derfor viktig at du laster ned oppbevaringspliktig dokumentasjon og oppbevarer denne i henhold til loven: Altinn om oppbevaringsplikt.
Merk at dersom du har ført regnskapet i DNB Regnskap over flere år uten å ta sikkerhetskopi av regnskapet ditt, må du også laste ned oppbevaringspliktig dokumentasjon for foregående år i tillegg.
Før du avslutter anbefaler vi at du gjør ferdig regnskapet og avstemmer det så godt du kan pr. datoen du skal avslutte. I eksempelet under har vi valgt å avslutte regnskapet pr. 31.12.2021.
Last ned saldobalansen
For å laste ned saldobalansen gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter. Klikk på fanen** Regnskap** og velg Saldobalanse hovedbok under Saldolister.
Velg årstall, perioder kontointervallet (velg fra den første kontoen i kontoplanen til den siste) og klikk på Vis rapport.
Nederst til høyre får du da valg om å laste ned rapporten som PDF.
Last ned hovedboken/posteringsjournal
For å laste ned posteringsjournalen gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter. Klikk på fanen Regnskap og velg Posteringsjournal under Kontoutskrifter.
Fyll inn parameterne (fra og til bilagsnummer vil være alle innenfor inneværende år som standard). Klikk på Vis rapport og velg Last ned som PDF.
Last ned åpne poster kunder (liste over kunder som ikke har betalt)
For å laste ned åpne poster på kunder gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter. Klikk på fanen Regnskap og velg Åpne poster kunder under saldolister.
Velg intervallet så du får med alle kundene dine (dette er lagt inn som standard). Deretter legg inn dato lik datoen du skal avslutte regnskapet så det samsvarer med posteringsjournalen og saldobalansen.
Klikk på Vis rapport og velg Lagre som PDF.
Last ned Åpne poster leverandører
For å laste ned åpne poster på leverandører gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter. Klikk på fanen Regnskap og velg Åpne poster leverandører under Saldolister.
Videre er prosessen identisk som ved nedlastning av åpne poster kunder. Se punkt 3.
Last ned alle utgående faktura
For å laste ned utgående faktura går du til Annet i venstremenyen og velg Rapporter. Klikk på fanen Salg og velg Faktura utvalg under Faktura.
Legg inn utvalget og velg Vis rapport.
Last ned alle bilag (vedlegg)
Pr. nå er du nødt til å ta kontakt med oss på systemstøtte om du ønsker å få tilsendt alle bilagene. Da vil vi etter kort tid laste opp bilagene dine i innboksen i systemet under Utgift - Innboks.
Det kan også være lurt å ta en titt på andre rapporter, for eksempel under lønn, for å se om det kan være nyttig å laste ned flere rapporter. Det er bedre å ha for mye dokumentasjon enn for lite.
EKS
Oppsigelsestiden i DNB Regnskap er ut inneværende måned så sant du ikke er innenfor prøveperioden på 30 dager gratis. Se informasjonen nedenfor for veiledning om hvordan du henter og lagrer regnskapsdata, samt deaktiverer tjenestene EHF-mottak og bankintegrasjon.
Avslutte tjenester før avslutning av selskap
Har dere aktive tjenester som benytter ekstern filoverføring, for eksempel Bankintegrasjon eller EHF, må disse deaktiveres før du avslutter/sletter selskapet.
Deaktivere EHF mottak
Gå til Markedsplass i venstremenyen og velg Mine produkter. Klikk på Deaktiver EHF. For å deaktivere må du være administrator på selskapet.
Dersom EHF ikke avsluttes, vil det kunne påløpe transaksjonskostnader for eventuelle EHF som sendes til selskapet. Det vil heller ikke være mulig å aktivere EHF i et annet system på et senere tidspunkt.
Avslutte Bankintegrasjon
Gå til Innstillinger (tannhjulet) øverst til høyre og velg Bank.
Klikk på bankkontoen og velg Kobling mot bank. Klikk deretter på Avbestill.
Rutine ved avslutning av DNB Regnskap
Når du avslutter abonnementet vil brukerprofilen og dataen i DNB Regnskap etter hvert bli slettet. Det er derfor viktig at du laster ned oppbevaringspliktig dokumentasjon og oppbevarer denne i henhold til loven: Altinn om oppbevaringsplikt.
Merk at dersom du har ført regnskapet i DNB Regnskap over flere år uten å ta sikkerhetskopi av regnskapet ditt, må du også laste ned oppbevaringspliktig dokumentasjon for foregående år i tillegg.
Før du avslutter anbefaler vi at du gjør ferdig regnskapet og avstemmer det så godt du kan pr. datoen du skal avslutte. I eksempelet under har vi valgt å avslutte regnskapet pr. 31.12.2021.
Last ned saldobalansen
For å laste ned saldobalansen gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter. Klikk på fanen** Regnskap** og velg Saldobalanse hovedbok under Saldolister.
Velg årstall, perioder kontointervallet (velg fra den første kontoen i kontoplanen til den siste) og klikk på Vis rapport.
Nederst til høyre får du da valg om å laste ned rapporten som PDF.
Last ned hovedboken/posteringsjournal
For å laste ned posteringsjournalen gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter. Klikk på fanen Regnskap og velg Posteringsjournal under Kontoutskrifter.
Fyll inn parameterne (fra og til bilagsnummer vil være alle innenfor inneværende år som standard). Klikk på Vis rapport og velg Last ned som PDF.
Last ned åpne poster kunder (liste over kunder som ikke har betalt)
For å laste ned åpne poster på kunder gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter. Klikk på fanen Regnskap og velg Åpne poster kunder under saldolister.
Velg intervallet så du får med alle kundene dine (dette er lagt inn som standard). Deretter legg inn dato lik datoen du skal avslutte regnskapet så det samsvarer med posteringsjournalen og saldobalansen.
Klikk på Vis rapport og velg Lagre som PDF.
Last ned Åpne poster leverandører
For å laste ned åpne poster på leverandører gå til Annet i venstremenyen og velg Rapporter. Klikk på fanen Regnskap og velg Åpne poster leverandører under Saldolister.
Videre er prosessen identisk som ved nedlastning av åpne poster kunder. Se punkt 3.
Last ned alle utgående faktura
For å laste ned utgående faktura går du til Annet i venstremenyen og velg Rapporter. Klikk på fanen Salg og velg Faktura utvalg under Faktura.
Legg inn utvalget og velg Vis rapport.
Last ned alle bilag (vedlegg)
Pr. nå er du nødt til å ta kontakt med oss på systemstøtte om du ønsker å få tilsendt alle bilagene. Da vil vi etter kort tid laste opp bilagene dine i innboksen i systemet under Utgift - Innboks.
Det kan også være lurt å ta en titt på andre rapporter, for eksempel under lønn, for å se om det kan være nyttig å laste ned flere rapporter. Det er bedre å ha for mye dokumentasjon enn for lite.
EKS
Oppdatert på: 29/08/2024
Tusen takk!