Integrasjon med Altinn
For å kunne levere MVA-oppgave, A-melding og sende forespørsel om skattekort direkte fra DNB Regnskap, må du koble opp systemet mot Altinn.
Integrasjon mot Altinn består av to deler:
- Opprette SystemID i Altinn
- Opprette personlig passord i Altinn
- Legg inn systemID i DNB Regnskap
- Feil mot Altinn?
1. Opprette systemID i Altinn
Alle selskap må ha sitt eget Altinn-oppsett.
Logg deg på altinn.no og sørg for at du rapporterer for korrekt selskap(organisasjonsnummer).
Du må ha nødvendige rettigheter i Altinn for den du rapporterer for, uten får du ikke tilgang til å sette opp kommunikasjonen mot DNB Regnskap. Ta kontakt med Altinn brukerstøtte dersom du har problemer med tilganger.
Velg profil:
Velg Avanserte innstillinger:
Scroll nedover til du finner «Registrer datasystem»
- Legg inn en beskrivelse (Hva vil du kalle systemet)
- velg DNB Regnskap fra nedtrekksmenyen (i Hvilket system bruker du?)
- legger inn et selvvalgt passord (systempassord),
- Trykk Legg til og du vil se at du har fått en ID som ligger nede i bildet.
- Noter ned ID du får tildelt. (Denne skal brukes i DNB Regnskap etterpå)
Om du allerede har en eksisterende SystemID som du har koblet et tidligere regnskapsssystem anbefaler vi at du oppretter en ny SystemID for DNB Regnskap.
Før du går videre til DNB Regnskap for å fullføre koblingen mot Altinn, må du sjekke at personlig passord er satt opp i Altinn. Se punkt 2. (lenke)
2. Opprette personlig passord i Altinn.
Før du går videre til DNB Regnskap må du påse at det er satt opp personlig passord i Altinn. Dette settes opp på samme side som systempassordet i Altinn, men merk at dette passordet er personlig for alle som skal sende inn noe til altinn via regnskapssystemet.
Dette passordet benyttes ved henting av skattekort, innsending av mva-melding og signering av A-melding. Fra regnskapssystemet er det ikke mulig å benytte MinID, BankID eller lignende påloggingsmetode. Det er kun dette personlige passordet som kan benyttes.
Hvordan sette opp passordet i Altinn:
Scroll ned til «Innloggingsinformasjon»
- Legg inn brukernavn: Må være over 6 tegn og inneholde bokstaver og/eller tall. Kun bokstavene a-z er tilatt. Mellomrom og kan ikke brukes.
- Trykk på «endre passord»
- Legg inn passord: Passordet må bestå av minst 7 tegn. Passordet kan kun inneholde bokstavene A-Z. Vi opplever ofte at passordet feiler ved innsending dersom det inneholder
spesialtegn, unngå derfor dette. - Legg inn mobilnummer
- Huk av i boksen «tillat innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet»
- **Trykk «lagre» **
3. Legg inn systemID i DNB Regnskap
- Trykk på «Altinn" i menyen til venstre
- velg innnstillinger
- Legg inn datasystem ID fra Altinn
- fyll ut passordet du opprettet i Altinn under «registrer datasystem»
- Velg foretrukket språk
- Trykk «lagre»
Når ID og passord er lagt til kan du teste oppkoblingen ved å klikke på "Test innlogging". Vær oppmerksom på at systemet kun sjekker om dette er en gyldig ID. Du må selv sjekke at SystemID og passord er gyldig for aktuelt selskap. Se veiledning over.(lenke)
Du vil kunne oppleve problemer med tilkobling mot Altinn om passordet ditt inneholder spesialtegn. Hvis du ikke får til å sette opp integrasjonen kan du forsøke å lage et annet passord uten spesialtegn og norske bokstaver (æ,ø eller å), og forsøke på nytt. Se veiledning her(lenke)
4. Feil mot Altinn
Test mot Altinn feiler:
- Sjekk at ID fra altinn er satt opp. Se veiledning her
- Sjekk at ID fra Altinn er lagt inn i DNB Regnskap. Se veiledning her
- Sjekk at passordet stemmer med passordet under «registrer datasystem» i Altinn. Følg veiledningen her
- Er alt riktig, men det feiler fortsatt?Forsøk å fjerne Altinn-ID fra DNB Regnskap, Slett ID-en for DNB Regnskap i Altinn og forsøk å sett opp kobling på nytt. Se veiledning her
Feil ved passord:
Opplever du feil ved henting av skattekort, innsending av A-melding eller mva-melding, forsøk følgende:
- Logg inn i Altinn. Gå til profil –>Avanserte innstillinger. Bla ned til «innloggingsinformasjon». Sjekk passordet som ligger her.
Er passordet ikke satt opp, se denne veiledningen: lenke til punkt 2. - sjekk at passordet inneholder minimum 7 tegn, Ikke æ, ø eller å eller spesialtegn
- sjekk at boksen «tillat innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet» er huket av.
- Når passord er fylt inn kan du teste innlogging på Altinn
Test innlogging på Altinn
- Velg pålogging «Gå videre til flere påloggingmetoder»
- Velg «SMS-kode»
Dersom brukeren din er sperret på grunn av for mange forsøk med feil passord vil du få beskjed om når du kan forsøke på nytt.
Har du sperret brukeren din bør du først teste at du kan logge deg inn på Altinn med sms-kode før du forsøker igjen i DNB Regnskap. Kommer du ikke inn på Altinn sine nettsider vil det ikke fungere i DNB Regnskap heller.
Dersom det er a-meldingen du forsøker å sende inn og passordet fortsatt feiler må du sjekke at du har riktige rettigheter i Altinn for dette organisasjonsnummeret. Se hvilke rettigheter du trenger her, eller ta kontakt med Altinn for veiledning.
Om du har låst brukeren din anbefaler vi å logge inn i Altinn med BankID og endre passordet. Vent deretter 60 minutter og forsøk å teste innloggingen din på Altinn før du prøver mer i DNB Regnskap. |
MA
Oppdatert på: 01/08/2024
Tusen takk!