Lag og foreninger - føre innbetalinger fra annet system - Spoortz (Weborg)
Mange klubber benytter egne systemer for å kreve inn medlemsavgifter og aktivitetsavgifter. Eksempler på slike tjenester er Klubbadmin, Spond og Spoortz
Er du et idrettslag tilknyttet NIF må klubben benytte et NIF-integrert medlemssystem til innkreving av disse avgiftene. Slike aktører har egne systemer med medlemsregister og faktureringsverktøy.
Dersom dere er en annen type lag eller forening kan dere selvsagt fakturere fra DNB Regnskap også. Det kan du lese mer om her. (/no/article/lag-og-foreninger-kreve-inn-medlemsavgifter-pa-en-smart-mate-2bpjx4/)
I dette eksempelet ser vi hvordan det fungerer med Spoortz:
Klubben mottar ved jevne mellomrom en rapport som viser innbetaling og gebyrer. Rapporten ser slik ut:
Rapporten viser innbetalinger av medlemskontingent og aktivitetsavgifter for de ulike grenene i klubben Det mest hensiktsmessige er å føre inntektene som et manuelt bilag, men først må du registrere en felles kunde som dere skal føre inntektene mot.
Velg Salg > Kunde og opprett ny kunde. Skriv inn et navn på kunden, i dette tilfellet "Spoortz" Det er ikke nødvendig å legge inn annet enn navnet, siden kunden bare skal benyttes til å bokføre inntekter. Vi skal aldri sende en faktura fra DNB Regnskap til denne kunden.
For å starte registreringen går du inn på Regnskap > Føre bilag. Siden du skal registrere de ulike grenene i klubben som avdelinger må du hente frem kolonnen for avdeling før du kan starte.
Selve føringen gjøres ved at du registrerer salget mot en inntektskonto og gebyret mot en kostnadskonto. I eksempelet fra Spoortz blir føringen slik:
Det som da skjer er at brutto inntekt registreres på riktig regnskapskonto og en avdeling/undergruppe. Nettobeløpet føres mot kunden og gebyret mot en gebyrkonto.
Når innbetalingen har kommet i banken avstemmer du inntektene mot det som er utestående på kunden.
AHI
Oppdatert på: 23/08/2024
Tusen takk!