Artikler om: Salg

Opprette ny faktura

Opprette ny faktura



Gå til Salg i venstremenyen og velg Faktura. Klikk på Ny Faktura.



Klikk i søkefeltet Velg kunde for å søke opp en eksisterende kunde. Dersom du ønsker å sende denne fakturaen til mer enn én kunde, velg Legg til flere.



Velg Opprett ny kunde fra oversikten dersom du vil velge en kunde som ikke allerede eksisterer.



Gå til varelinjen. Klikk i feltet Velg produkt for å legge til eksisterende produkter til fakturaen. Her vil du også få opp valg om å opprette et nytt produkt dersom det ikke finnes fra før. Klikk på kolonnevelgeren dersom du ønsker å hente frem andre kolonner som dekningsbidrag eller dekningsgrad.

Dersom produkt og kunde er omfattet av en prisavtale, indikeres dette med et info-ikon i kolonnen Pris eks. mva ved siden av den gjeldende prisen for prisavtalen.

Som standard vil forfallsdato automatisk være 14 dager etter fakturadato, men dette kan overstyres per faktura. Standard betaling- og leveringsbetingelser kan også endres under salgsinnstillinger eller per kundekort.



Dersom du har registrert mer enn en driftskonto i systemet, kan du velge hvilken bankkonto den aktuelle fakturaen skal betales til. Klikk i feltet Betales til konto og velg ønsket konto fra nedtrekkslisten.



Sende faktura



Klikk på ikonet for forhåndsvisning for å forhåndsvise en opprettet faktura. Du kan enten Lagre kladd og hente den frem igjen senere, eller velge Fakturer og send. Velger du sistnevnte vil fakturaen legges i utsendelseskø og bli bokført.



Klikk på ikonet for kommentar dersom du ønsker å legge til interne kommentarer. Denne funksjonen blir tilgjengelig først etter fakturaen er sendt.

Etter at fakturaen er sendt, vil du få følgende nye valg ved å klikke på nedtrekkslisten til høyre for Krediter faktura:




Les også:


Hvordan se at en faktura er sendt


EJ

Oppdatert på: 23/08/2024

Var denne artikkelen nyttig?

Del tilbakemeldingen din

Avbryt

Tusen takk!