eFaktura
eFaktura er en elektronisk faktura du kan sende til privatpersoner. Det koster ingenting å opprette eFakturavtale, men det kan oppstå transaksjonskostnader avhengig av hvilken pakke du har. Se prislisten her: https://www.dnb.no/bedrift/dagligbank/prisliste#regnskap
Fordelen ved å sende en faktura elektronisk er at kunden ofte får varsel enten på telefon eller epost om at de har mottatt en faktura. Går de inn i nettbanken vil de se at de har en faktura til betaling. Da minimerer du risikoen for at kunden ikke får fakturaen og det blir lettere for kunden å betale.
Har du innbetalingsavtale (KID) slipper kunden å fylle ut betalingsinformasjon og innbetalingen blir automatisk bokført i systemet. Da har du full kontroll på hvem som har betalt uten at du trenger å foreta deg noe.
- NB!! Merk at KID kun er relevant dersom du sender mange fakturaer. Hvis mesteparten av salget ditt går gjennom et betalingssystem og du sender få fakturaer, har innbetalingsavtale ingen hensikt.
For å starte med utsending av eFaktura må dette aktiveres i markedsplassen. Velg Modul under Markedsplass (1), og velg "e-Faktura" (2) under "Utvidelser".
Fyll deretter ut eventuelle opplysninger som mangler i dialogvinduet, og velg "Aktiver eFaktura".
Når produktet aktiveres registreres det en ny avtale hos Nets som gjør det mulig å sende eFaktura fra systemet, og registrere nye eFaktura-mottakere.
Når produktet er aktivert vil du som startet aktiveringen av eFaktura motta en epost
Når eFaktura er aktivert for et selskap, vil kunder som har sagt ja til Alltid eFaktura automatisk markeres som mulige eFakturamottakere. Dette sjekkes basert på fødselsnr, telefonnr, epost-adresse, navn og adresse.
Systemet vil også automatisk sjekke om nye kunder som registreres har akseptert Alltid eFaktura, og i løpet av kort tid markere disse som eFaktura-mottakere. På den måten kan også første faktura til kunden sendes som eFaktura.
I fakturabildet kan man under kundeinformasjon se om kunde har etablert en eFakturaavtale:
Dersom dette er tilfellet vil kunden kunne motta eFaktura.
Fordelen ved å sende en faktura elektronisk er at kunden ofte får varsel enten på telefon eller epost om at de har mottatt en faktura. Går de inn i nettbanken vil de se at de har en faktura til betaling. Da minimerer du risikoen for at kunden ikke får fakturaen og det blir lettere for kunden å betale.
Har du innbetalingsavtale (KID) slipper kunden å fylle ut betalingsinformasjon og innbetalingen blir automatisk bokført i systemet. Da har du full kontroll på hvem som har betalt uten at du trenger å foreta deg noe.
- NB!! Merk at KID kun er relevant dersom du sender mange fakturaer. Hvis mesteparten av salget ditt går gjennom et betalingssystem og du sender få fakturaer, har innbetalingsavtale ingen hensikt.
For å starte med utsending av eFaktura må dette aktiveres i markedsplassen. Velg Modul under Markedsplass (1), og velg "e-Faktura" (2) under "Utvidelser".
Fyll deretter ut eventuelle opplysninger som mangler i dialogvinduet, og velg "Aktiver eFaktura".
Når produktet aktiveres registreres det en ny avtale hos Nets som gjør det mulig å sende eFaktura fra systemet, og registrere nye eFaktura-mottakere.
Når produktet er aktivert vil du som startet aktiveringen av eFaktura motta en epost
Når eFaktura er aktivert for et selskap, vil kunder som har sagt ja til Alltid eFaktura automatisk markeres som mulige eFakturamottakere. Dette sjekkes basert på fødselsnr, telefonnr, epost-adresse, navn og adresse.
Systemet vil også automatisk sjekke om nye kunder som registreres har akseptert Alltid eFaktura, og i løpet av kort tid markere disse som eFaktura-mottakere. På den måten kan også første faktura til kunden sendes som eFaktura.
Sende en eFaktura
I fakturabildet kan man under kundeinformasjon se om kunde har etablert en eFakturaavtale:
Dersom dette er tilfellet vil kunden kunne motta eFaktura.
Oppdatert på: 02/09/2024
Tusen takk!