Feilmelding Magnet_Edag-200: Denne inntekten er rapportert med feil opplysninger og er ugyldig
Feilmeldingen skyldes at en eller flere inntekter er rapportert med feil opplysninger og er ugyldig. Du kan se full gjennomgang av denne feilmeldingen på Skatteetatens nettsider.
Det er oppgitt en lønnsbeskrivelse som ikke er gyldig.
Det er glemt å oppgi tilleggsopplysninger for lønnsposten.
Det er oppgitt tilleggsopplysninger som ikke skal knyttes til denne lønnsposten.
Det er oppgitt feil opplysning om trekkplikt eller avgiftsplikt.
Finn ut hvilken lønnsart som er feil basert på informasjonen du får i feilmeldingen. Bruk gjerne oversikt for å finne lønnsposten.
Beløp for lønnsarten som er innrapportert med feil.
A-meldingsbeskrivelse som er registrert på lønnsarten.
Fordel som er registrert på lønnsarten.
Detaljer som er registrert på lønnsarten.
Eksempel: Dersom feilen ligger på a-melding for periode 8, summen er 500 og det gjelder feriepenger vil det være fornuftig å filtrere oversikten slik at du får opp utbetalingsmåneden=8, beskrivelse=Feriepenger, fordel=kontantytelse og beløp=500.
Søkefilteret vil da hente opp alle lønnsposter som inneholder beskrivelse og fordel som er oppgitt i feilmeldingen for denne perioden.
Sorter på kolonnen sum for å finne korrekt beløp (Du kan også legge til sum i søkefileteret).
Du vil her se hvilken lønnsart feilmeldingen gjelder
Du kan eksportere ut listen til Excel dersom du foretrekker å jobbe med filtrering i Excel.
Slik retter du oppsettet av lønnsarten:
Gå til Lønn og velg Lønnsarter.
Se om behandlingsreglene som er oppgitt for lønnsarten samsvarer med veiledningen til A-ordningen for denne type lønn/ytelse.
Sjekk at a-meldingsinformasjon er fylt ut korrekt. Er du usikker på hvilke kombinasjoner du kan bruke, se utfyllende informasjon om lønn og andre ytelser.
Link til veiledning fra A-ordningen.
Slik retter du tilleggsopplysninger:
Gå til Lønn og velg Tilleggsopplysninger
Klikk på verdien du ønsker å endre eller legge til i kolonnen.
Endre eller legg til opplysning og husk å lagre.
Når du har rettet feilen, send inn en ny a-melding for perioden. Du trenger ikke å avregne lønnen på nytt dersom du kun har gjort endringer på a-meldingsinformasjon på lønnsarter eller tilleggsopplysninger.
Alvorlighetsgrad: Øyeblikkelig - Må korrigeres.
DH
Feilmeldingen kan skyldes at:
Det er oppgitt en lønnsbeskrivelse som ikke er gyldig.
Det er glemt å oppgi tilleggsopplysninger for lønnsposten.
Det er oppgitt tilleggsopplysninger som ikke skal knyttes til denne lønnsposten.
Det er oppgitt feil opplysning om trekkplikt eller avgiftsplikt.
Slik feilsøker du:
Finn ut hvilken lønnsart som er feil basert på informasjonen du får i feilmeldingen. Bruk gjerne oversikt for å finne lønnsposten.
Beløp for lønnsarten som er innrapportert med feil.
A-meldingsbeskrivelse som er registrert på lønnsarten.
Fordel som er registrert på lønnsarten.
Detaljer som er registrert på lønnsarten.
Eksempel: Dersom feilen ligger på a-melding for periode 8, summen er 500 og det gjelder feriepenger vil det være fornuftig å filtrere oversikten slik at du får opp utbetalingsmåneden=8, beskrivelse=Feriepenger, fordel=kontantytelse og beløp=500.
Søkefilteret vil da hente opp alle lønnsposter som inneholder beskrivelse og fordel som er oppgitt i feilmeldingen for denne perioden.
Sorter på kolonnen sum for å finne korrekt beløp (Du kan også legge til sum i søkefileteret).
Du vil her se hvilken lønnsart feilmeldingen gjelder
Du kan eksportere ut listen til Excel dersom du foretrekker å jobbe med filtrering i Excel.
Slik retter du oppsettet av lønnsarten:
Gå til Lønn og velg Lønnsarter.
Se om behandlingsreglene som er oppgitt for lønnsarten samsvarer med veiledningen til A-ordningen for denne type lønn/ytelse.
Sjekk at a-meldingsinformasjon er fylt ut korrekt. Er du usikker på hvilke kombinasjoner du kan bruke, se utfyllende informasjon om lønn og andre ytelser.
Link til veiledning fra A-ordningen.
Slik retter du tilleggsopplysninger:
Gå til Lønn og velg Tilleggsopplysninger
Klikk på verdien du ønsker å endre eller legge til i kolonnen.
Endre eller legg til opplysning og husk å lagre.
Når du har rettet feilen, send inn en ny a-melding for perioden. Du trenger ikke å avregne lønnen på nytt dersom du kun har gjort endringer på a-meldingsinformasjon på lønnsarter eller tilleggsopplysninger.
Alvorlighetsgrad: Øyeblikkelig - Må korrigeres.
DH
Oppdatert på: 14/11/2024
Tusen takk!