Kom i gang
Når man begynner å bruke et regnskapsprogram, enten det er i forbindelse med bytte av program eller oppstart av en ny bedrift, kan det oppstå mange spørsmål:
Hva starter jeg med?
Hvordan får jeg bankintegrasjon?
Hvordan setter jeg opp åpningsbalansen?
Hvor finner jeg kundene og produktene mine?
Hvordan fører jeg et salg?
Hvordan fører jeg en utgift, hva med leverandører?
Hvordan gjør jeg en bankavstemming?
Er jeg MVA-pliktig? Hvordan rapporterer jeg MVA?
Hva sier de forskjellige rapportene meg?
Vi ønsker at din opplevelse med DNB Regnskap skal være best mulig, derfor har vi samlet alle de mest relevante spørsmålene for deg.
For generelle tips til deg med nyetablert selskap, anbefaler vi å besøke oppstartslos.no. Her kan du også komme i kontakt med DNB sin oppstartslos.
Vi oppfordrer deg til å benytte veiledningene våre her på hjelpesidene, og ikke nøl med å ta kontakt med oss på chat i DNB Regnskap hvis det er noe du ikke finner svar på. Vi er tilgjengelig på chat mellom 9-15 alle hverdager, men det er ikke noe i veien med å legge igjen en beskjed til oss utenfor åpningstidene, så kommer vi tilbake til deg.
Hva starter jeg med?
Bank
For å sikre en god start i DNB Regnskap, vil vi foreslå at du begynner med å registrere alle dine bankkontoer og etablerer bankintegrasjon mot dem, les mer her.
Inngående balanse (åpningsbalanse)
Din åpningsbalanse representerer balansen ved oppstart av regnskapet. Dette representerer den økonomiske statusen på den datoen du begynner regnskapet ditt i DNB Regnskap. Du kan registrere åpningsbalanse ved å gå til Innstillinger (tannhjulet oppe til høyre) og velg Regnskap. Bla helt ned på siden og klikk på Registrer inngående balanse.
For nystartede selskaper er åpningsbalansen enkel, med få poster som må registreres. Hva har du på bankkontoen? Aksjekapitalen må også inkluderes i åpningsbalansen.
Hvis du kommer fra et annet system, vil du sannsynligvis ha flere poster å føre inn. Din utgående balanse fra det tidligere systemet danner grunnlaget for åpningsbalansen i DNB Regnskap. Ta ut saldobalansen ved slutten av perioden i det forrige systemet og overfør postene til DNB Regnskap.
Inngående balanse (åpningsbalanse)
Hvor finner jeg kundene og produktene mine?
Du kan enkelt opprette kunder og produkter ved å gå til Salg i venstremenyen.
Les mer om kunder her
Les mer om produkter her
Hvordan fører jeg et salg?
Etter at du har fullført en tjeneste eller solgt et produkt, kan du enkelt lage og sende en faktura til kunden din i DNB Regnskap, også når du er på farten ved hjelp av vår mobilapp. Du har muligheten til å sende fakturaen gjennom ulike kanaler, inkludert EHF, eFaktura, e-post og fakturaprint.
Opprette ny faktura
Registrere salg fra Vipps, iZettle og andre betalingsløsninger
Hvordan fører jeg en utgift, hva med leverandører?
Du kan registrere og betale regningene dine direkte fra systemet. Gå til Utgift i venstremenyen for å få en oversikt over regningene dine, leverandørene dine og for å legge inn nye utgifter. Innboksen fungerer som et regningmottak. Her kan du laste opp fakturaer og kvitteringer, og dine leverandører kan sende fakturaene direkte til din personlige DNB Regnskap e-postadresse.
Les mer om utgifter her
Les mer om Leverandører[ her](/no/article/opprette-ny-leverandor-fxovmd/)
Hvordan gjør jeg en bankavstemming?
Bankavstemmingen bør utføres månedlig for å sikre at alle transaksjoner på bankkontoen samsvarer med regnskapsføringen.
I DNB Regnskap har du muligheten til å gjennomføre bankavstemmingen automatisk (forutsatt at du har satt opp bankintegrasjon, se mer informasjon her) eller manuelt (ved å importere kontoutskriften fra nettbanken, se mer informasjon her).
Les mer om bankavstemming her
Er jeg MVA-pliktig? Hvordan rapporterer jeg MVA?
Dersom du selger avgiftspliktige varer og tjenester, blir du MVA-pliktig når omsetningsgrensen overstiger 50 000 kr. I DNB Regnskap forenkler vi MVA-rapporteringen for deg. Vi genererer og fyller ut MVA-meldingen, og du kan enkelt sende den direkte til Altinn via DNB Regnskap.
Les mer om registrering av MVA-pliktighet her
Les mer om integrasjon med Altinn her
Dashbord og oversikt
På dashbordet får du en grundig oversikt over selskapets økonomi, inkludert en rask gjennomgang av salg, utgifter, resultat, samt en huskeliste og frister.
Dette dekker de viktigste punktene for en vellykket start med DNB Regnskap, men det finnes selvfølgelig mange flere funksjoner og spørsmål. Utforsk vårt Supportsenter for ytterligere informasjon, eller kontakt oss gjerne via chat eller e-post hvis du har flere spørsmål.
EKS
Oppdatert på: 28/08/2024
Tusen takk!