Problemer med pålogging til Altinn
Dersom du får en av følgende feilmeldinger ved forsøk på å logge på med SMSpin, kan dette skyldes at brukernavn eller passord er feil, eller at innstillingene i Altinn ikke er riktig satt opp.
Merk: SMSpin er påloggingsmetoden som brukes i systemet, selv om du benytter MinID, BankID eller andre metoder for å logge inn direkte i Altinn.
Fremgangsmåte for å feilsøke
- Gå til Altinn.no. Logg inn med den metoden du vanligvis benytter.
- Klikk på Profil og velg Avanserte innstillinger.
- Sjekk at du har valgt riktig selskap før du fortsetter. En vanlig feil er å opprette SystemID på feil selskap hvis du har tilgang til flere selskaper.
- Sørg for at SystemID og passord samsvarer med det som er oppført i DNB Regnskap under Altinn > Innstillinger.
- Under Innloggingsinformasjon kan du kontrollere personlig passord. Klikk på Endre passord hvis det er nødvendig.
- Sørg for at det er huket av for Tillatt innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet.
- Klikk Lagre.
Roller og rettigheter i Altinn
Dersom feilen vedvarer selv etter at du har fulgt stegene over, kan årsaken være at brukeren din ikke har nødvendige tilganger i Altinn for det aktuelle selskapet.
For å kunne hente skattekort (RF-1211), tilbakemelding for a-melding (A03), avstemming (A07) og levere inntektsmelding, må brukeren ha minst én av disse rollene i selskapet:
- Regnskapsfører lønn
- Regnskapsfører med signeringsrettighet
- Regnskapsfører med signeringsrettighet
- Regnskapsmedarbeider
- Utfyller/Innsender
- Begrenset signeringsrettighet
Mer informasjon om tildeling og endring av roller finner du på Altinns hjelpesider.
Oppdatert på: 03/10/2025
Tusen takk!