Artikler om: Lønn

Problemer med pålogging til Altinn

Dersom du får en av følgende feilmeldinger ved forsøk på å logge på med SMSpin, kan dette skyldes at brukernavn eller passord er feil, eller at innstillingene i Altinn ikke er riktig satt opp.



Merk: SMSpin er påloggingsmetoden som brukes i systemet, selv om du benytter MinID, BankID eller andre metoder for å logge inn direkte i Altinn.


Hvis du mottar en av feilmeldingene og har lagt til et eget brukernavn i Altinn, anbefaler vi at du sletter dette og heller bruker fødsels- og personnummer som brukernavn. Dette kan gjøre påloggingen enklere og redusere risikoen for feil.


Fremgangsmåte for å feilsøke


  1. Gå til Altinn.no. Logg inn med den metoden du vanligvis benytter.


  1. Klikk på Profil og velg Avanserte innstillinger.


  1. Sjekk at du har valgt riktig selskap før du fortsetter. En vanlig feil er å opprette SystemID på feil selskap hvis du har tilgang til flere selskaper.


  1. Sørg for at SystemID og passord samsvarer med det som er oppført i DNB Regnskap under Altinn > Innstillinger.



Tips! Hvis du har problemer med å endre passord, kan du slette SystemID og opprette en ny med et nytt passord.


  1. Under Innloggingsinformasjon kan du kontrollere personlig passord. Klikk på Endre passord hvis det er nødvendig.


Unngå spesialtegn: Ikke bruk æ, ø, å eller spesialtegn (som ! eller &) i passordet. Dette kan føre til feil i integrasjonen.Gyldige tegn: Du kan kun bruke store og små bokstaver samt tall i både personlig passord og SystemID-passord.



  1. Sørg for at det er huket av for Tillatt innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet.


  1. Klikk Lagre.


Ikke legg inn personlig brukernavn, da dette kan skape problemer. Fødsels- og personummer vil automatisk være gjeldene brukernavn.


Dersom du i løpet av kort tid har prøvd tre ganger med feil informasjon via regnskapssystemet, blir brukeren din låst i 60 minutter av Altinn.


Roller og rettigheter i Altinn


Dersom feilen vedvarer selv etter at du har fulgt stegene over, kan årsaken være at brukeren din ikke har nødvendige tilganger i Altinn for det aktuelle selskapet.


For å kunne hente skattekort (RF-1211), tilbakemelding for a-melding (A03), avstemming (A07) og levere inntektsmelding, må brukeren ha minst én av disse rollene i selskapet:


  • Regnskapsfører lønn
  • Regnskapsfører med signeringsrettighet
  • Regnskapsfører med signeringsrettighet
  • Regnskapsmedarbeider
  • Utfyller/Innsender
  • Begrenset signeringsrettighet


Mer informasjon om tildeling og endring av roller finner du på Altinns hjelpesider.

Oppdatert på: 03/10/2025

Var denne artikkelen nyttig?

Del tilbakemeldingen din

Avbryt

Tusen takk!