Artikler om: Bank

Utbetaling

Utbetalinger:



Gå til Bank – Utbetalinger i venstremenyen. Valget er kun synlig når du har satt opp kobling mot banken.

Her får du en oversikt over alle utbetalinger i systemet, fordelt over følgende fanevalg:

• Betalingsliste
• Under behandling
• Avvist
• Betalt og fullført





Betalingsliste


Dette er alle betalinger som er klare for å sendes til bank. Velger du Send alle til betaling sendes alle betalinger i listen. Ønsker du å bare sende utvalgte betalinger, setter du hake ved disse og klikker på Send til betaling. For de som har valgt godkjenning av utbetalinger i Regnskapssystem vil du her få opp en BankID godkjenning når du sender de til betaling. Før du sender betalingene, kan du se totalbeløpet for de markerte postene. Ved å klikke på nedtrekkslisten får du flere valg.
Hvis du ønsker å bokføre betalingen, for eksempel hvis den er betalt manuelt i banken, kan du velge Bokfør betaling. Hvis du kun ønsker å endre statusen på betalingen uten å bokføre den, kan du velge Endre status til bokført og betalt. Vær oppmerksom på at dette valget ikke vil bokføre betalingen.



Under behandling


Dette er alle betalinger du har sendt til banken. Du kan klikke på en betaling for å se hvor i prosessen den befinner seg. Betalinger vil ha en av følgende statuser:
Opprettet, ikke overført - Betalingen er under behandling, og har denne statusen i en kort periode før den blir sendt til banken. Godkjenner du betalingene i DNB Regnskap har betalingen denne statusen i mens du gjennomfører BankID-bekreftelsen.
Sendes til bank - Betalingen har denne statusen når betalingen er sendt til nettbanken. Betalingen har gjerne denne statusen i et par minutter i påvente av tilbakemelding fra banken om at betalingen er mottatt eller avvist.
Mottatt av bank - Betalingen er mottatt av banken og synlig i betalingsoversikten i nettbanken. Har du godkjent betalingen med BankID i trenger du ikke å gjøre noe mer. Dersom du har godkjenning i nettbanken må du huske å godkjenne filen under Filoverføring -> Godkjenne filer. Betalingen vil ha denne statusen frem til forfall eller det skjer noe nytt med betalingen.



Avvist


Dette er betalinger som av ulike årsaker er avvist av banken. Under feltet Statustekst vil du vanligvis finne en forklaring som beskriver hvorfor betalingen har blitt avvist. Dette kan for eksempel skyldes manglende dekning eller ugyldig KID-nummer. Les mer om avvisningsårsaker her



Betalt og fullført


Dette er alle betalingsposter som er betalt i banken og bokført i systemet basert på returfilen fra banken. Du kan klikke på bilagsnummeret tilhørende en betaling for å gå direkte til bilaget.

Oppdatert på: 11/05/2023

Var denne artikkelen nyttig?

Del tilbakemeldingen din

Avbryt

Tusen takk!