Integrasjon med Altinn

For å kunne levere MVA-oppgave, A-melding og sende forespørsel om skattekort direkte fra DNB Regnskap, må du koble opp systemet mot Altinn.

Integrasjon mot Altinn består av to deler:

Opprette SystemID i Altinn
Opprette personlig passord i Altinn
Legg inn systemID i DNB Regnskap
Feil mot Altinn?

1. Opprette systemID i Altinn

Alle selskap må ha sitt eget Altinn-oppsett.
Logg deg på altinn.no og sørg for at du rapporterer for korrekt selskap(organisasjonsnummer).
Du må ha nødvendige rettigheter i Altinn for den du rapporterer for, uten får du ikke tilgang til å sette opp kommunikasjonen mot DNB Regnskap. Ta kontakt med Altinn brukerstøtte dersom du har problemer med tilganger.

Velg profil:



Velg Avanserte innstillinger:



Scroll nedover til du finner «Registrer datasystem»



Legg inn en beskrivelse (Hva vil du kalle systemet)
velg DNB Regnskap fra nedtrekksmenyen (i Hvilket system bruker du?)
legger inn et selvvalgt passord (systempassord),
Trykk Legg til og du vil se at du har fått en ID som ligger nede i bildet.
Noter ned ID du får tildelt. (Denne skal brukes i DNB Regnskap etterpå)

Om du allerede har en eksisterende SystemID som du har koblet et tidligere regnskapsssystem anbefaler vi at du oppretter en ny SystemID for DNB Regnskap.

MERK: ID blir tildelt av Altinn, mens passordet velger du selv. Passordet kan kun inneholde bokstavene A-Z. Noter deg begge deler for bruk i DNB Regnskap for integrasjonen med Altinn. Merk også at det kun settes opp et systempassord per selskap. Dette vil derfor være felles for alle som har tilgang på selskapet i altinn.
Før du går videre til DNB Regnskap for å fullføre koblingen mot Altinn, må du sjekke at personlig passord er satt opp i Altinn. Se punkt 2. (lenke)

2. Opprette personlig passord i Altinn.

Før du går videre til DNB Regnskap må du påse at det er satt opp personlig passord i Altinn. Dette settes opp på samme side som systempassordet i Altinn, men merk at dette passordet er personlig for alle som skal sende inn noe til altinn via regnskapssystemet.
Dette passordet benyttes ved henting av skattekort, innsending av mva-melding og signering av A-melding. Fra regnskapssystemet er det ikke mulig å benytte MinID, BankID eller lignende påloggingsmetode. Det er kun dette personlige passordet som kan benyttes.

Merk: Altinn skiller mellom systempassord og personlig passord
Systempassord: Det settes kun ett systempassord per selskap Altinn. Dette er derfor felles for alle som har tilgang til selskapet i regnskapssystemet. Dette benyttes kun når man kobler regnskapsystemet mot Altinn
Personlig passord: Dette er et unikt passord for hver enkelt bruker og må derfor settes opp i Altinn av alle brukere som skal sende inn noe til Altinn via regnskapssystemet. Personlig passord benyttes ved innsending av mva-melding, A-melding og henting av skattekort.

Hvordan sette opp passordet i Altinn:

Scroll ned til «Innloggingsinformasjon»



Legg inn brukernavn: Må være over 6 tegn og inneholde bokstaver og/eller tall. Kun bokstavene a-z er tilatt. Mellomrom og kan ikke brukes.
Trykk på «endre passord»
Legg inn passord: Passordet må bestå av minst 7 tegn. Passordet kan kun inneholde bokstavene A-Z. Vi opplever ofte at passordet feiler ved innsending dersom det inneholder
spesialtegn, unngå derfor dette.
Legg inn mobilnummer
Huk av i boksen «tillat innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet»
Trykk «lagre»


| Når både systempassord og personlig passord er satt opp i Altinn, gå til DNB Regnskap for å fullføre koblingen mot Altinn.

3. Legg inn systemID i DNB Regnskap

Trykk på «Altinn" i menyen til venstre
velg innnstillinger
Legg inn datasystem ID fra Altinn
fyll ut passordet du opprettet i Altinn under «registrer datasystem»
Velg foretrukket språk
Trykk «lagre»



Når ID og passord er lagt til kan du teste oppkoblingen ved å klikke på "Test innlogging". Vær oppmerksom på at systemet kun sjekker om dette er en gyldig ID. Du må selv sjekke at SystemID og passord er gyldig for aktuelt selskap. Se veiledning over.(lenke)



Du vil kunne oppleve problemer med tilkobling mot Altinn om passordet ditt inneholder spesialtegn. Hvis du ikke får til å sette opp integrasjonen kan du forsøke å lage et annet passord uten spesialtegn og norske bokstaver (æ,ø eller å), og forsøke på nytt. Se veiledning her(lenke)

4. Feil mot Altinn

Test mot Altinn feiler:

Sjekk at ID fra altinn er satt opp. Se veiledning her
Sjekk at ID fra Altinn er lagt inn i DNB Regnskap. Se veiledning her
Sjekk at passordet stemmer med passordet under «registrer datasystem» i Altinn. Følg veiledningen her
Er alt riktig, men det feiler fortsatt?Forsøk å fjerne Altinn-ID fra DNB Regnskap, Slett ID-en for DNB Regnskap i Altinn og forsøk å sett opp kobling på nytt. Se veiledning her

Feil ved passord:

Opplever du feil ved henting av skattekort, innsending av A-melding eller mva-melding, forsøk følgende:
Logg inn i Altinn. Gå til profil –>Avanserte innstillinger. Bla ned til «innloggingsinformasjon». Sjekk passordet som ligger her.
Er passordet ikke satt opp, se denne veiledningen: lenke til punkt 2.
sjekk at passordet inneholder minimum 7 tegn, Ikke æ, ø eller å eller spesialtegn
sjekk at boksen «tillat innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet» er huket av.
Når passord er fylt inn kan du teste innlogging på Altinn

Test innlogging på Altinn
Velg pålogging «Gå videre til flere påloggingmetoder»



Velg «SMS-kode»



Dersom brukeren din er sperret på grunn av for mange forsøk med feil passord vil du få beskjed om når du kan forsøke på nytt.

Har du sperret brukeren din bør du først teste at du kan logge deg inn på Altinn med sms-kode før du forsøker igjen i DNB Regnskap. Kommer du ikke inn på Altinn sine nettsider vil det ikke fungere i DNB Regnskap heller.

Dersom det er a-meldingen du forsøker å sende inn og passordet fortsatt feiler må du sjekke at du har riktige rettigheter i Altinn for dette organisasjonsnummeret. Se hvilke rettigheter du trenger her, eller ta kontakt med Altinn for veiledning.

MERK: Dersom du i løpet av kort tid har gjort tre forsøk der påloggingen feiler, så blir brukeren din låst i 60 minutter av Altinn.
Har brukeren din blitt låst i 60 minutter får du ikke gjort noe før denne tiden har gått. Forsøker du å logge inn på nytt må du vente i 60 nye minutter fra siste innloggingsforsøk.
Om du har låst brukeren din anbefaler vi å logge inn i Altinn med BankID og endre passordet. Vent deretter 60 minutter og forsøk å teste innloggingen din på Altinn før du prøver mer i DNB Regnskap.||
Var denne artikkelen nyttig?
Avbryt
Tusen takk!