Artikler om: Bank

Avvist betaling

Avvist betaling



Gå på Bank – Utbetalinger i venstremenyen. Dersom en betaling er avvist av banken av ulike årsaker vil du se den her i fanen Avvist.


Behandle avvist betaling


Ved å klikke på de tre prikkene til høyre for en avvist betaling kan du behandle den avviste betalingen. Du kan velge å slette dersom betalingen ikke skal videre behandles. Skal betalingen forsøkes på ny velg enten Legg tilbake til ubetalt eller Endre og legg tilbake til ubetalt avhengig av årsaken til at betalingen er avvist. Du kan velge å slette dersom betalingen ikke skal videre behandles.

Betalingen vil bli lagt tilbake til fanen Betalingsliste, herfra kan du kan sende den på nytt til banken for utbetaling.

Årsaker til avviste betalinger



Avvist av BankID - Godkjenningen av betalingen med BankID ikke blitt fullført. BankID-prosessen har enten blitt avbrutt eller feilet.
Løsning: Legg betalingen tilbake og godkjenn med BankID på nytt.

Structured creditor reference invalid or missing - Betalingsinformasjonen er ikke gyldig. Sjekk feltet for KID/melding. Som regel er det feil KID nr som er fylt ut.
Løsning: Endre og legg betalingen tilbake til betalingslisten og godkjenn med BankID på nytt.

An authorized user has cancelled the order - Betalingen har blitt stoppet av en bruker i bedriftsnettbanken.
Løsning: Dersom betalingen ble kansellert ved en feil, legg betalingen tilbake til betalingslisten og godkjenn med BankID på nytt.

Approver do not have permission on debit account 'kontonummer' – Brukeren som forsøkte å godkjenne betalingen har ikke rettigheter på konto i bedriftsnettbanken.
Løsning: Ordne tilganger i bedriftsnettbanken, les mer her. Når tilganger er ordnet, eller en annen bruker med tilgang er tilgjengelig, legg betalingen tilbake til betalingslisten og godkjenn med BankID på nytt.


Account not present within provided Customer ID - Her kan det tyde på at noe er feil med koblingen mellom DNB Regnskap og bank.
Løsning: Ta kontakt med systemstøtte på chat mellom klokken 9 - 15 på hverdager eller send en e-post til kundeservice.dnbregnskap@dnb.no for bistand.

Oppdatert på: 11/05/2023

Var denne artikkelen nyttig?

Del tilbakemeldingen din

Avbryt

Tusen takk!