Artikler om: Bank

Hente kontoinformasjon fra nettbank

Hente kontoinformasjon fra nettbank



Du har muligheten i bankavstemmingen for å importere informasjon fra nettbanken din. Dette funker godt for importering av historisk kontoinformasjon, feks transaksjoner som skjedde før integrasjon ble satt opp. Eller hvis du ikke har har integrasjon eller bruker privat nettbank.

Du laster ned de elektroniske kontoutskriftene fra din bedrifts- eller private nettbank hos DNB.

Er du lei av å laste opp manuelle kontoutskrifter? Les mer her om det å bestille kobling mellom bank og regnskap

Bedriftsnettbank

Privatnettbank

Konto i annen bank

Registrere banktransaksjoner manuelt



Bedriftsnettbank:



Steg 1 i bedriftsnettbanken:

For å eksportere kontoinformasjonen fra din bedriftsnettbank må du først logge deg inn. Når du er innlogget klikker du på fanen som sier “Konto” -> “Siste transaksjoner” (noen få kunder får ikke opp "siste transaksjoner" og må heller gå inn på "ny kontoinformasjon").
Velg kontoen du ønsker å hente ut informasjon om og velg ønsket tidsperiode. Dersom tidsperioden er over flere år, anbefaler vi at du tar 1 år av gangen. Klikk på “Vis oversikt”. Når du har fått opp kontoinformasjon klikker du på knappen i toppen av siden som sier “Til CSV fil”. Det blir nå lastet ned en txt-fil i CSV-format. Lagre filen på et sted du finner igjen på datamaskinen (Har du flere kontoer må du ta ut en fil per konto).



Steg 2 i DNB Regnskap:

For å laste opp filen går du på “Bank” -> “Bankavstemming”.
Klikk på lenken bak kontoen under status.
Klikk på boksen “last opp kontoutskrift”. Om denne ikke dukker opp fordi det allerede ligger transaksjoner i DNB Regnskap kan du velge Last opp kontoutskrift fra menyen (tre prikker) øverst til høyre ved siden av måned.
Sjekk at den ligger på riktig bankkonto og klikk på “last opp fil”, velg filen som du lastet ned fra Bedriftsnettbanken. Når filen er lastet opp, klikk på “Neste”. Du tenger ikke å velge filformat da systemet automatisk sjekker filen du laster opp (får du en feilmelding kan du ha lastet opp feil filformat). Klikk på “fullfør” for å gjøre deg ferdig.




Privatnettbank:



Steg 1 i nettbanken:

For å eksportere kontoinformasjonen fra din private nettbank må du først logge deg inn. Når du er innlogget klikker du på fanen som sier “Dagligbank og lån” -> “Konto” -> “Siste transaksjoner”
Velg kontoen du ønsker å hente ut informasjon om og åpne/lukk månedene slik at det kun er perioden du ønsker å eksportere som er åpnet.
Velg deretter “Lagre til fil” og lagre filen på et sted du finner igjen på datamaskinen.




Steg 2 i DNB Regnskap:

For å laste opp filen går du på “Bank” -> “Bankavstemming”.
Klikk på lenken bak kontoen under status, og videre på boksen “last opp kontoutskrift”. Om denne ikke dukker opp fordi det allerede ligger transaksjoner i DNB Regnskap kan du velge Last opp kontoutskrift fra menyen (tre prikker) øverst til høyre ved siden av måned.
Finn filen du lastet ned fra nettbanken og velg denne. Når filen er lastet opp, klikk på “Neste”.
Får du feilmelding må du endre filformatet i opplastningsvinduet til “Dnb Privat csv”.
Se over at transaksjonene stemmer, og klikk på “fullfør” for å gjøre deg ferdig.

Se også denne artikkelen om manuell bankavstemming. lenke til manuell bankavstemming artikkel


Konto i annen bank



Har selskapet bankkonto i en annen bank enn DNB kan du importere transaksjoner fra nettbanken til DNB Regnskap ved å laste ned transkasjonene til en CSV-fil (strukturert tekstfil).

Når du har lastet ned filen fra nettbanken kan du gå til “Bank” -> “Bankavstemming”, og velg aktuell bankkonto.
Klikk på boksen “last opp kontoutskrift”. Om det allerede ligger transaksjoner i DNB Regnskap kan du velge Last opp kontoutskrift fra menyen (tre prikker) øverst til høyre ved siden av måned.
Last opp CSV-filen fra nettbanken, velg filen, og trykk neste.



Du vil få beskjed om at formatet i filen ikke er gjenkjent om filen har et annet format enn DNB sine CSV-filer.
Velg Tilpass filformat for å forklare systemet hvordan filen fra din bank ser ut.



Du får nå mulighet til å velge hvilke data som ligger i kolonnene.
Dato og Beløp må være med, og for din egen del bør også Tekst som forklarer transaksjonen være med.
Om det er flere datoer å velge mellom bør du velge den som heter Bokført dato. Dette er tidspunktet banken benytter når de skal avgjøre hvilken måned en transaksjon tilhører i en kontoutskrift eller hvilket år transaksjonen tilhører med tanke på saldo på kontoen i en årsoppgave. Bokført saldo kan noen ganger avvike fra "bruksdatoen" på f.eks. en korttransaksjon.
Det varierer litt fra bank til bank hvordan disse filene er strukturert, og noen har alle transaksjoner i samme kolonne mens andre skiller på beløp inn og ut fra konto. Bruk enten Beløp om alle transaksjoner er i samme kolonne eller både InnPåKonto og UtAvKonto om beløpene er delt i to kolonner.
Øverst til venstre kan du endre type skilletegn om kolonnene ikke dukker opp som forventet.




Registrere banktransaksjoner manuelt



I enkelte tilfeller kan det være behov for å registrere banktransaksjoner manuelt. Eksempler på det kan være at du ikke får importert transaksjonene fra nettbanken eller at det finnes transaksjoner på kontoen før nettbanken ble opprettet. Et typisk eksempel er aksjekapital som registreres før nettbanken er opprettet.

OBS! Aldri registrer en transaksjon som ikke er på kontoutskriften din, da vil du få feil i regnskapet. Du bør heller ikke registrere transaksjoner før de er gjennomført i banken.
Du kan registrere banktransaksjoner manuelt slik:

Klikk på «tre prikker»
Klikk deretter på «opprett bankposter manuelt».
Legg inn datoen på transaksjonen
Legg inn beløp
Legg inn beskrivelse
Klikk på "Lagre bankposter"




Om du skulle være uheldig å registrere noe feil kan du slette den registrerte kontoutskriften, og deretter legge til bankposten på nytt.

Oppdatert på: 03/08/2023

Var denne artikkelen nyttig?

Del tilbakemeldingen din

Avbryt

Tusen takk!