Hvordan låse og åpne regnskapsperioden

Regnskap i systemet kan låses til og med en periode på to måter og åpnes på en måte:

Når MVA-melding er signert
Via innstillinger for regnskap
Hvordan åpne en regnskapsperiode

1. Når MVA-melding er signert

Når MVA-melding er sendt til Altinn og signert, eller godkjent manuelt, vil det komme et dialogvindu som gir deg mulighet til å låse regnskapet til og med perioden for innsendt MVA-melding. Hvis du velger OK vil systemet da låse denne perioden. Du kan også huke av i boksen "Ikke lås regnskapet ved signering" dersom du ikke ønsker å låse.

mva

2. Via innstillinger for regnskap

Via innstillinger for regnskap (1) får du oversikt over om regnskapet er låst, og for hvilken periode. Du kan manuelt angi en annen periode for låsing ved å velge dato i feltet "Regnskap låst til" (2). For å få opp historikk på sperring og åpning av perioder, velg knappen "Vis historikk" (3).



I historikken får du en oversikt over hver enkelt sperring og åpning av en periode, dato dette ble utført, hvilken bruker som utførte handlingen og eventuell kommentar dersom tidligere sperret periode er åpnet.

Hvis du åpner en periode som tidligere var sperret, må du angi en kommentar for hvorfor perioden åpnes opp igjen.



3. Åpne en regnskapsperiode

Via innstillinger for regnskap (1) får du oversikt over om regnskapet er låst, og for hvilken periode. For å låse opp en regnskapsperiode kan du manuelt legge inn måneden før bilagsdatoen du skal føre på i feltet "Regnskap låst til" (2). For å få opp historikk på sperring og åpning av perioder, velg knappen "Vis historikk" (3).



Hvis du åpner en periode som tidligere var sperret, må du angi en kommentar for hvorfor perioden åpnes opp igjen.



Etter at du har ført bilaget eller gjort endringene er det viktig at du låser bilaget igjen til opprinnelig periode ved å følge punkt 2.
Var denne artikkelen nyttig?
Avbryt
Tusen takk!