Artikler om: Salg

Opprette ny faktura

Opprette og sende faktura





Hopp til en bestemt del av artikkelen:
Opprett og send
Rabatt eller avviksprising
Kommentarer
Fakturavedlegg
Utsendingsmetoder

Opprett og send

Ny faktura opprettes via Salg -> Faktura - >Ny faktura




I fakturavinduet registrerer du kunde og legger inn varelinjer. Finnes ikke kunden eller varen fra før, kan den opprettes direkte fra fakturavinduet.



Fyll ut kunde ved å trykke på forstørrelsesglasset i Velg kunde-feltet. Du vil få opp en nedtrekksmeny med oversikt over kundene dine, og er det en ny kunde kan du lett opprette denne fra linjen nederst.



Forfallsdato styres etter antall kredittdager som du har angitt enten på selskapet ditt eller på den spesifikke kunden, men det er også mulig å tilpasse ved å endre forfallsdato kun for denne fakturaen. Standard antall kredittdager er 14 dager. Se mer under Firmaoppsett og Kunder.

Når du skal legge inn varelinjer kan det være lurt å starte i produktfeltet helt til venstre. Her kan du søke etter produktet du ønsker ved å trykke på forstørrelsesglasset. Når du velger et produkt vil resten av feltene automatisk fylles ut basert på informasjonen som ligger lagret om produktet. På samme måte som med kunder vil du enkelt kunne opprette et nytt produkt herfra om produktet ditt ikke er registrert fra før. Se mer under Produkter.



Trykk på feltet Antall på produktlinjen om du skal fakturerer for flere enn én av samme produkt. Lenger ned i artikkelen tar vi nærmere for oss flere tilpasninger.

Når fakturaen er kan fakturaen sendes med en gang ved å trykke på Fakturer og send øverst til høyre, eller lagres som kladd ved å velge i nedtrekksmenyen under pilen til høyre for knappen.

Når fakturaen bokføres, tildeles denne automatisk neste ledige bilagsnummer og legges i kø for valgte forsendelsesmåte.

Tilpasninger

Blant knappene øverst til høyre vil du ha et lite øye som du kan trykke på for å få frem en forhåndsvisning av fakturaen.

Husk å legge til selskapets logo under Innstillinger -> Salg, under fanen Blankettoppsett.





Rabatt eller avviksprising

Fyll først ut varelinjene som normalt fra produktfeltet til venstre. Du vil få opp standard pris, men kan deretter hoppe rett inn i feltet Pris eks. mva for å endre prisen for denne fakturaen. Om du ønsker å synliggjøre at kunden har fått en bedre pris kan du hoppe inn i feltet rabatt og skrive inn antall prosent.

Kommentarer

Fanen Kommentar: Valgfri tekst som legger seg over produktlinjene på fakturaen.
Fritekst: Valgfri tekst som legger seg under produktlinjene på fakturaen.
Produktlinje som en kommentar: Teksten legger seg blant produktlinjene.

Fakturavedlegg

Fanen Dokumenter:
Før du kan laste opp et vedlegg må fakturaen lagres som en kladd. Dette gjør du ved å trykke på den grønne pilen for å få opp alternativer for fakturaen. Velg Lagre som kladd.



Klikk på Last opp dokument øverst til høyre i boksen Dokumenter.



Vær oppmerksom på begrensinger på filstørrelsen for vedleggene. Er du usikker kan du laste opp filen for å se hvor stor den er. Er den for stor må du lage en ny og mindre fil.
Husk å merke filen i boksen til venstre for at den skal bli med!
Dokumenter du lar være å merke vil lagres i regnskapet som en del av bilaget, men vil ikke sendes ut til kunden.

Utsendingsmetoder


Tilgjengelige utsendingsmetoder vil komme frem som grønne ikoner på kundekortet når du oppretter en faktura. I tillegg vil det alltid være mulig å skrive ut fakturaen.

eFaktura – Elektronisk levering av fakturaen direkte til privatpersoners nettbank eller i Vipps. Krever at du legger inn mottakers mobilnummer og at mottaker har takket ja til denne typen fakturering.

Vipps – Avvikles fra 30.04 og blir erstattet med eFaktura som fungerer på samme måte.

EHF (eFaktura Bedrift) – EHF står for Elektronisk Handelsformat, og er litt enkelt forklart bedrift til bedrift (B2B)-versjonen av eFaktura som du kanskje kjenner fra privat nettbank. Dette er elektronisk levering av fakturaen direkte til bedriftenes nettbank, og er påkrevd format om du skal fakturere til offentlige virksomheter. Du kan sende EHF til alle bedrifter som har aktivert tjenesten i nettbank eller regnskapssystem. Se mer om fakturering med EHF her.

E-post – Fakturaen sendes ut til valgt e-post. Krever at du har registrert e-postadresse på kunden eller i fakturaen.

Skriv ut – Ønsker du å selv sende fakturaen har du mulighet til å skrive den ut.

Print – Fakturaprint sørger for at fakturaen du skal sende blir printet og postlagt for deg, uten at du trenger å gjøre noe annet enn å legge inn riktig faktureringsadresse. Nyttig når du ikke har mulighet til å sende eFaktura eller EHF. Fakturaprint må aktiveres fra Markedsplassen under Pakker og utvidelser før det kan bli tatt i bruk. (ikke tilgjengelig i pakken Mini).

I dette eksempelet er det mulig å sende fakturaen på eFaktura, e-post eller fakturaprint

Oppdatert på: 26/01/2024

Var denne artikkelen nyttig?

Del tilbakemeldingen din

Avbryt

Tusen takk!