Bokføring av abonnementskostnader for DNB Regnskap

Abonnementskostnader for DNB Regnskap belastes sammen med bankkostnader automatisk første virkedag i måneden. Siden det er ulik mva-sats på banktjenester og DNB Regnskap har vi laget en liten guide slik at du får bokført kostnadene riktig:

Kostnader knyttet til DNB Regnskap belastes og faktureres en måned på etterskudd. For eksempel vil kostnaden for DNB Regnskap i januar belastes sammen med bankomkostninger for februar. Belastningen vil skje 1. mars.

1. Hente fakturaspesifikasjon i nettbanken

Bilaget for bankgebyr og systemkostnaden for DNB Regnskap hentes i bedrifts nettbanken. Logg inn i nettbanken, gå til Administrasjon -->Fakturaoversikt.
Klikk deg inn på aktuell måned for å få opp spesifikasjonen.

2. Lagre Fakturaspesifikasjonen
For å lagre fakturaspesifikasjonen kan du velge «utskrift» . Velg deretter «lagre som PDF» under «skriver». Lagre vedlegget et sted hvor du finner det igjen i din datamaskin.



3. Laste opp bilag og registrer i DNB Regnskap
Last opp fakturaspesifikasjonen i DNB Regnskap:
Gå til utgift –> innboks -->Last opp dokument.

Når bilaget er lastet opp trykker du på «Registrer» -->Registrer regning





Legg inn DNB Bank ASA som "Leverandør"
Feltet for «Betal til konto» kan stå tomt
I feltet for «Fakturadato» og «Forfallsdato» legger du inn datoen beløpet er belastet bankkontoen. Sjekk kontoutskriften for å se hvilken dato gebyret er belastet.
Feltet for "Fakturanummer" og "KID/Melding" kan stå tomt
I feltet «Sum» fyller du inn totalbeløpet som er belastet din konto. Du finner beløpet i feltet «Sum» øverst på Fakturaspesifikasjonen



4. Bokfør over 2 kostnadskontoer og merk som betalt
Gebyret som belastes bankkonto inneholder kostnader med og uten mva. Banktjenester er uten mva, mens kostnaden for DNB Regnskap er med mva. Kostnadene må derfor splittes i bokføringen.
Start med å bokføre kostnaden for DNB Regnskap. Her kan du benytte kostnadskonto 6420 Leie datasystemer.



I feltet for «Beløp» legger du inn summen av «Grunnlag for mva» og «Merverdiavgift» fra Fakturaspesifikasjonen. I dette eksemplet blir det (189,28 +47,32= 236,60 kr)‫.‬‬‬
Mva skal være 25%, sjekk at den står som "25 % -Inng. Mva (kjøp)" i feltet «MVA».

‫‫‬‬‬‬‬‬



Trykk deretter på «+ Legg til konteringslinje (del beløp over flere kontoer).

For Bankgebyrene kan du bruke kostnadskonto 7770 Bank- og kortgebyr.

Systemet regner automatisk ut resterende beløp eller du kan legge inn summen fra fakturaspesifikasjonen som er oppgitt som «Grunnlag uten mva». I dette eksemplet er dette 470 kr. Legger du inn beløpet manuelt kan du få en øredifferanse, men så lenge totalbeløpet er riktig vil ikke dette påvirke bankavstemmingen.



Du kan nå trykke «lagre». Deretter kan du velge «bokfør og merk som betalt» fra menyen øverst til høyre. Betalingsdatoen skal være samme datoen som kostnadene ble belastet din bankkonto.



Trykk så «Bokfør og register betaling»



5. Avstem transaksjonen
Du kan nå gå til Bank-->Bankavstemming for å avstemme transaksjonen.
Marker transaksjonen på bank og regnskapssiden og velg «avstem».



Fakturaspesifikasjon DNB Regnskap:
Du finner detaljert fakturaspesifikasjon for DNB Regnskap ved å gå til «Min profil» -->Lisensinformasjon, klikk på fanen "Selskapslisenser" og velg "Forbrukshistorikk". Trykk på de tre prikkene til høyre dersom du ønsker å se detaljer eller skrive ut PDF av spesifikasjonen.
Var denne artikkelen nyttig?
Avbryt
Tusen takk!