Artikler om: Utgift

Bokføring av abonnementskostnader for DNB Regnskap (etter 1. april 23)

Kostnader knyttet til DNB Regnskap trekkes fra bedriftens konto. Det samme gjøres gebyrer knyttet til bruk av bankens tjenester. Kostnadene vises som to linjer på kontoutskriften. I DNB Regnskap finner du belastningen under Bank > Bankavstemming > din driftskonto




I den første raden (merket som gult) vises gebyrer knyttet til bruk av bankens tjenester, feks transaksjonsgebyr for betaling, kostnader for innbetalingsavtale o.l.
Den andre raden (merket som gult) viser kostnader for bruk av DNB Regnskap.

Kostnader knyttet til DNB Regnskap belastes og faktureres en måned på etterskudd. For eksempel vil kostnaden for DNB Regnskap i januar belastes sammen med bankomkostninger for februar. Trekket på konto vil skje 1. mars.

Før du kan bokføre kostnadene må du hente fakturaspesifikasjonen i nettbanken.

1. Hente fakturaspesifikasjon i nettbanken



Logg inn i nettbanken, gå til Administrasjon > fakturaoversikt.



Klikk deg inn på aktuell måned for å detaljer.


I dette eksempelet er første linje kostnaden knyttet til bank, mens den andre linjen er knyttet til DNB Regnskap. Klikk på øyet for å få opp ytterligere detaljer .




Velg utskrift og lagre bilaget som en PDF på et området på din datamaskin.



Du må lage et bilag for kostnadene i DNB Regnskap og et annet for kostnadene knyttet til Bank fordi det er to ulike transaksjoner på kontoen din.




2. Bokføre kostnadene


Nå skal du laste opp og bokføre bilagene på samme måte som med andre kostnader.

Gå til Utgift > Innboks > Last opp til innboks
Velg bilaget knyttet til DNB Regnskap og velg Registrer regning




Fyll ut de nødvendige feltene (gult).



Legg inn DNB Bank ASA som "Leverandør"
Pass på at på at det er den kontoen som er belastet som vises i Betal fra konto
I feltet for «Fakturadato» og «Forfallsdato» legger du inn datoen beløpet er belastet bankkontoen. Sjekk kontoutskriften for å se hvilken dato gebyret er belastet.
Feltet for "Fakturanummer" og "KID/Melding" kan stå tomt
I feltet «Sum» fyller du inn totalbeløpet som er belastet din konto. - MVA vil beregnes automatisk dersom du er MVA pliktig

Velg bokfør og merk som betalt

Gjenta prosessen med gebyrene knyttet til bank, men her skal MVA settes til_ 0% ingen MVA (Kjøp)_ da kostnader knyttet til bank er mva-frie

Det er også mulig å bokføre kostnadene direkte fra bankavstemming ved å benytte Bokfør transaksjon men da bør man være regnskapskyndig for at MVA skal bli riktig beregnet.

Oppdatert på: 19/04/2023

Var denne artikkelen nyttig?

Del tilbakemeldingen din

Avbryt

Tusen takk!