Artikler om: Kom i gang

Gode rutiner og vaner

Gode vaner og rutiner



I denne artikkelen vil du finne forskjellige tips til gode rutiner og vaner som kan gjøre din regnskaps-hverdag enklere. Holder du deg til gode rutiner så vil du mest sannsynlig bruker mindre tid på regnskapet.

Hold bedriften og det private adskilt


Det kan være kostbart og ta mye tid å rydde i en økonomi hvor bedriften sin økonomi og den private økonomien er blandet. Noen grunnleggende verktøy for å holde det adskilt er egen konto, kort og nettbank på bedriften.

Opprett en egen konto til bedriften hvor du kun bruker denne til å betale utgifter og motta inntekter, ikke bruk din private konto. Ved å kun bruke en bedriftskonto så vil du oppleve Bankavstemming som mye enklere. Man vil ha muligheten til å sette opp kobling mellom banken og regnskap for å effektivisere hverdagen. Og ikke minst du vil slippe å måtte gå gjennom kontoutskriften for å sortere hva som faktisk er bedriftstransaksjoner og hva som er private transaksjoner.

Bedriftsnettbank er lurt å sette opp sammen med en bedriftskonto. Da vil du ha full oversikt i nettbanken og kan unngå å bruke feil konto. Du vil også ha mer kontroll på de som da trenger tilgang til kontoen og unngår at de ser din private kontoinformasjon.

Sett opp firmakort på kontoen. Det er enklere å bokføre kjøp med et firmakort på kontoen enn det er å føre private utlegg. Man slipper også å utføre en tilbakebetaling til den som la ut ved å bruke et firmakort.

Ta deg tid til å gjøre det ordentlig.


Det er bedre å ta seg tid til å gjøre det ordentlig og riktig første gangen. Er du usikker på hvilken kostnadskonto du skal bruke så ta deg tid til å søke. Sjekk at du legger det inn på riktig dato. Er det riktig beløp. Er det riktig kunde/ leverandør? Det koster deg mer i tid og kroner å måtte rette opp igjen senere.

Her finner du oversikt over regnskapsførere i DNB Regnskap. De kan gi deg en god start i regnskapet og nyttige tips for veien videre.
Sett deg inn i frister


Forskjellige selskap og selskapsformer har forskjellige frister i forbindelse med regnskapet og levering av dette. Sett deg inn i de offentlige fristene som gjelder for ditt selskap. Dette hjelper deg med å planlegge og å sette opp en fast rutine.

Lag deg en fast rutine


Det er kanskje ikke alt som må gjøre hver dag eller hver uke, men som det er greit å følge opp jevnlig slik at du er ajour. Start gjerne i god tid dersom det er en leveringsfrist som på mva-rapportering og mva slik at du får levert det i tide. Noen forslag på rutiner kan være:

MVA-rapportering for de fleste må gjøres annen hver måned.
Bankavstemming bør utføres hver måned.
Avstem regnskapet ditt hver måned (Sjekk at du ikke har åpne poster eller manglende føringer)
A-meldinger sendes inn hver måned.
Fakturaer bør sendes fortløpende
Regninger bør registreres fortløpende

Sett deg inn i fristene som gjelder for ditt foretak slik at du kan lage deg en plan som funker for deg ettersom foretak er forskjellige og alt gjelder ikke alltid for alle.

Fakturering


Lag og send faktura fortløpende. Drøyer du med å sende en faktura til en kunde så kan du motta inntekten senere, men du kan også risikere å glemme å fakturere kunden. Det beste er å fakturere sammen dagen som salget/leveringen.

Regninger


Når du mottar en regning, legg de fortløpende inn innboksen slik at de er klare til registrering. For eksempel ved å sende de inn via e- post mottaket. Bokfør de og send/legg til de til utbetaling fortløpende. Da er du sikker på at de blir betalt i tide og opprettholder et godt rykte for selskapet ditt hos leverandøren din.

Avstem banken


Du bør avstemme banken din hver måned. Dette er kontroll som gir deg muligheten til å sjekke at du har fått bokført alle transaksjoner som har skjedd på kontoen.

Avstemme regnskap


Avstemming av regnskapet er en kontroll av hele regnskapet og at alt stemmer. De fleste vil måtte avstemme flere av postene under. De fleste bør avstemmes månedlig, men unntak ved mva som er hver annen måned og avskrivninger som kan ha varierende frekvens.

Bankkonto
Kundereskontro
Leverandørreskontro
Mva (hvis mva-registrert)
Lønn
Avskrivninger

Samarbeid med regnskapsfører


Noen ganger trenger man en regnskapsfører, dette kan være av flere årsaker. Bruker du regnskapsfører er det lurt å sette opp en avtale. Avtal hvem som skal gjøre hva og innen hvilke frister, dette gjør det enklere for begge parter å holde god oversikt. Sett opp en skriftlig avtale mellom dere slik at det er god orden på fordelingen. Vurder lokasjonen til regnskapsfører mot regnskapsfører sitt regnskapsområde. Det finnes flere regnskapsførere som er spesialiserte på forskjellige yrker, for eksempel frisør, fiskeri, bygg og anlegg.

Oppdatert på: 17/01/2024

Var denne artikkelen nyttig?

Del tilbakemeldingen din

Avbryt

Tusen takk!