Artikler om: Kom i gang

Kom i gang



Det dukker opp mange spørsmål når man starter i et regnskapsprogram, enten om man har byttet program eller er en nystartet bedrift;
Hva starter jeg med? - åpning av DNB Regnskap
Hvordan får jeg bankintegrasjon?
Hvordan setter jeg opp en åpningsbalanse?
Hvor finner jeg kundene og produktene mine?
Hvordan fører jeg et salg?
Hvordan fører jeg en utgift, hva med leverandører?
Hvordan gjør jeg en bankavstemming?
Er jeg mva-pliktig? Hvordan rapporterer jeg mva?
Hva sier de forskjellige rapportene meg?

Vi ønsker at du skal komme godt i gang med DNB Regnskap og har derfor samlet sammen alle de viktigste spørsmålene.

For generelle tips til deg med nyetblert selskap anbefaler vi å se oppstartslos.no. Her kan du også komme i kontakt med DNB sin oppstartslos.
Bruk gjerne veiledningene våre her på hjelpesidene og ta kontakt med oss på chat i DNB Regnskap mellom 9 - 15 om det er noe du ikke finner svaret på.

Hva starter jeg med? - åpning av DNB Regnskap



Bank

For å få en god start i DNB Regnskap anbefaler vi at du først registrerer alle dine bankkontoer og setter opp integrasjon mot disse, les mer her

Inngående balanse (åpningsbalanse)

Åpningsbalansen er din balanse når du starter regnskapet. Dette er status for datoen du starter regnskapet ditt i DNB Regnskap. Du finner åpningsbalansen nederst under Innstillinger -> Regnskap

Er du et nystartet selskap blir åpningsbalansen enkel, med noen få poster å føre inn. Hva har du på bankkonto? aksjekapital? Dette må inn i åpningsbalansen.

Kommer du fra et annet system vil du gjerne ha litt flere poster å føre inn. Din utgående balanse fra tidligere system blir grunnlaget for din åpningsbalanse i DNB Regnskap. Ta ut din saldobalanse ved slutt i tidligere system og legg postene inn i DNB Regnskap.

Nyetablert selskap
Etablert selskap: Bytte regnskapssystem og registrere inngående balanse i DNB Regnskap


Hvor finner jeg kundene og produktene mine?

Du oppretter kunder og produkter i hovedmenyen til venstre, under salg.
Les mer om kunder her
Les mer om produkter her

Hvordan fører jeg et salg?

Når du har solgt noe sender du ut en faktura til kunden din. I DNB Regnskap er det enkelt å opprette og sende faktura, også når du er på farten rett fra vår app.
Du kan sende fakturaen gjennom flere kanaler, Vipps eFaktura, e-post og EHF.

Les mer om salg og fakturering her

Hvordan fører jeg en utgift, hva med leverandører?

Du fører og betaler dine regninger rett fra systemet. Gå på Utgift under hovedmenyen til venstre, få oversikt over dine regninger, leverandører og føre nye utgifter.
Innboksen er regningmottaket, her laster du opp fakturaer og kvitteringer og dine leverandører kan sende fakturaene rett til din egen DNB Regnskap e-post.

Les mer om utgifter her
Les mer om Leverandører her

Hvordan gjør jeg en bankavstemming?

En bankavstemming gjøres i månedlig rekkefølge, og må gjennomføres for å kontrollere at alt som har gått inn og ut av bankkontoen stemmer overens med det som er ført i regnskapet.

I DNB Regnskap kan en bankavstemming gjennomføres automatisk (krever at du har satt opp bankintegrasjon, les mer her), eller manuelt (krever at du importerer kontoutskriften din fra nettbanken, les mer her)

Les mer om bankavstemming her

Er jeg mva-pliktig? Hvordan rapporterer jeg mva?

Selger du avgiftspliktige varer og tjenester blir du mva-pliktig når du passerer en omsetning på mer enn kr 50 000. I DNB Regnskap er det enkelt å rapportere mva, vi lager og fyller ut mva-meldingen for deg og du sender mva-meldingen rett til Altinn via DNB Regnskap.

Les mer om registrering av mva-pliktig her
Les mer om Altinn integrasjon her


Dashbord og oversikt

På dashbordet får du en god oversikt over økonomien i selskapet ditt; rask oversikt over salg, utgifter, resultat samt huskeliste og frister.

Da har du vært i gjennom de viktigste punktene for å komme godt i gang med DNB Regnskap, men det finnes selvfølgelig mange flere funksjoner og spørsmål. Naviger deg rundt her i vårt Supportsenter så skal du finne svar på det meste, ellers kan du ta kontakt med oss både på chat og e-post.

SSK

Oppdatert på: 14/02/2024

Var denne artikkelen nyttig?

Del tilbakemeldingen din

Avbryt

Tusen takk!