Viderefakturering

Tilgjengelig i pakken komplett

Denne artikkelen tar for seg hvordan du enkelt kan viderefakturere inngående faktura i DNB Regnskap.

Innhold

Innstillinger og oppsett
Viderefakturere

Innstillinger og oppsett

Før du tar i bruk viderefakturering må du ordne oppsettet i innstillingene. Du finner innstillingene ved å klikke på tannhjulet øverst til høyre i systemet -> Salg -> klikk på fanen «Viderefakturering».
Du kommer også hit første gangen du prøver å viderefakturere dersom du ikke har satt opp innstillingene fra før av.
Vi går gjennom alle valgene steg for steg:

Standard Produktnummer

Når du oppretter en salgsfaktura basert på leverandørfakturaen du skal viderefakturere, må det knyttes et produkt til salgsfakturaen. Det er i selve produktet bokføringen og mva-behandlingen av salget er satt opp.

Standard produktnummer for viderefakturering: her legger du inn produktet du har opprettet for viderefakturerte kostnader.

Standard produktnummer for gebyr: her legger du inn standard produktnummer for eventuelle gebyrer du vil ta i forbindelse med viderefakturering (for eksempel administrasjonsgebyr).

har du ikke opprettet produkt enda kan du klikke her:



Har du aldri opprettet et produkt tidligere? Ta en titt på denne artikkelen: https://hjelp.dnbregnskap.dnb.no/no/article/opprette-nytt-produkt-1vxjbs0/

Bruk konteringsforslag
Velger standard bokføringskonto for leverandørfakturaen du skal viderefakturere (MERK!! IKKE salgsfakturaen).

Vanlig konto for viderefakturering er 4300 – Innkjøp av varer for videresalg.

Påslagshåndtering

Du kan sette opp gebyr i form av kroner, eller påslag i form av % av den viderefakturerte fakturaen.



Huker du av på «Sett som standard» vil dette påslaget/gebyret settes opp på alle kundene som blir viderefakturert.

Når du har satt opp påslag eller gebyr kan du;
Tildele påslaget/gebyret til kunder
Endre
Slette



Når disse innstillingene er satt opp kan du ta i bruk viderefakturering.

Viderefakturering

Når du får inn en utgift du skal viderefakturere, åpner du den i innboksen din som om du skal registrere en utgift på vanlig måte. I eksempelet under har vi fått en faktura som skal viderefaktureres:



Klikk på Lagre
Klikk på de tre prikkene ved siden av Lagre – Viderefakturer

I neste steg kan du administrere informasjonen du skal sende videre til fakturering:



Gå tilbake til fakturabehandling
Informasjon om viderefakturering
Legg til, rediger, eller fjern produktlinjer
Overfør til faktura
Når du har kontrollert at alt ser riktig ut klikker du på Overfør:



Her får du valg om du vil overføre til eksisterende ordre, ny ordre eller ny faktura. I eksempelet vårt overfører vi til ny faktura. Legg inn kundeinformasjonen og om det evt. skal legges på påslag eller gebyr.

NB! Du må huske på å huke av Ta med vedlegg dersom du vil at fakturaen som blir viderefakturert skal bli med som vedlegg på fakturaen du sender til kunde.

Klikk så på Godkjenn og overfør for å fakturere (klikker du på Neste må du klikke på Overfør øverst i høyre hjørne i neste bilde som dukker opp).

Når dette er gjort kommer du hit:



Klikk på Tilbake for å gå tilbake til bilagsføringen av fakturaen du har viderefakturert.

Du vil da se at fakturaen har blitt kontert på kontoen som du satte opp som standard konto i innstillingene tidligere:



Bokfør og evt. send fakturaen til betaling slik du pleier.

Går vi inn på den utgående fakturaen som vi nettopp opprettet vil du se vedlegget under fanen som heter Dokumenter:

Var denne artikkelen nyttig?
Avbryt
Tusen takk!